Csaba Bene Perlenberg: Mörka rubriker måste också skrivas – även om oss själva

Partille Tidning ska skriva om det som är viktigt för Partilleborna att känna till, skriver tidningens nya chefredaktör Csaba Bene Perlenberg.

ANNONS
|

En återkommande kritik mot tidningar, radio och TV är att vi journalister allt för ofta fokuserar på mörka rubriker. Diverse elände, tråkigheter och hemska ting.

Det är en uppfattning som kräver respekt (och ibland lite självrannsakan både hos press och läsare), men den är inte helt med sanningen överensstämmande. Däremot ligger det i sakens natur att nyheter från tid till dig handlar om olyckor, brottslighet eller konkurser.

Mörka händelser som också förtjänar sin rapportering och belysning.

Därför är det något av en mörk ironi att rubrikerna om just mediebolagen har varit just mörka den senaste tiden. Bara ett axplock från nyhetsflödet om just nyhetsmedierna själva ger för handen att alla nyhets- och digitala nöjesverksamheter just nu går igenom stora utmaningar:

ANNONS

”Besparingar på Gota Media efter annonsras – flera journalister får gå från Borås Tidning” rapporterade branschtidningen Journalisten i veckoslutet.

”TV4 kallar till nytt stormöte”, medddelade Dagens Media i torsdags.

”Nedskärningar på SVT utökas – måste spara 200 miljoner” rapporterade SVT:s eget Kulturnyheterna tidigare i veckan.

Och ja, även om Partille Tidnings ägare Stampen Media har det rapporterats liknande nyheter den senaste tiden. Bolaget måste likt andra medieverksamheter genom ett stålbad och tacka av duktiga medarbetare.

I Partille fortsätter Partille Tidning att vara den ledande nyhetsförmedlaren för Partilleborna.

Färre journalister får hitta nya sätt att arbeta på. Orättvisor måste belysas, makten måste granskas och division 3-laget ska följas. Lägg därtill breakinghändelser, skola, vård och omsorg, företagsetableringar och även glada och tråkiga nyheter.

Anledningen är enkel: Det allmänna ekonomiska läget påverkar inte bara papperspriset och distributionskostnader för de tidningar som fortfarande har en printaffär, utan även den digitala annonsaffären. Stora internationella digitala jättar utan någon annan tanke än profit, och utan några som helst publicistiska ambitioner, håvar in annonsintäkterna från de bolag som fortfarande har annonsbudgetar.

En större dominoeffekt på det demokratiska uppdraget som fria medier har är svår att föreställa sig.

Men i Partille fortsätter Partille Tidning att vara den ledande nyhetsförmedlaren för Partilleborna. Bara under den senaste veckan, min första som chefredaktör, har vi granskat Equmeniakyrkan i Jonsered som hyrt ut och haft ungdomar i sin pastorsbostad utan tillåtelse, det märkliga kravet från Arbetsmiljöverket att ölbryggare på Poppels och andra bryggerier inte får ha skägg samt att vi frågat Partillebor om deras åsikt om att patientavgifterna kan höjas. Och mycket, mycket mer.

Välinformerade Partillebor fattar klokare beslut i vardagen. Partille Tidning kommer fortsätta ha örat mot marken, använda sin grävspade och bevaka det som händer – och göra vårt bästa för att förklara varför det sker.

Fortsätt att läsa Partille Tidning – Partillebornas tidning!

LÄS MER:Amanda kickar mot stjärnorna efter VM–silver i taekwondo

LÄS MER:I helgen omvandlas Jonsereds kyrka till en filmstudio

LÄS MER:Kyrka hyrde ut och hade barn i brandfarlig lokal: ”Inte bra”

ANNONS