Vägföreningen i kläm mellan kommunerna: ”Tragiskt”

Sedan Jonseredsvägen stängdes av har trafikmängden på de små och sköra vägarna i gränslandet mellan Lerum och Partille ökat så pass mycket att de reduceras till en lerig sörja när tjälen släpper. Vägföreningen som underhåller vägarna vädjar efter stöd från kommunerna, men möts av kalla handen.
– I mina ögon är det snudd på tragiskt, säger styrelsemedlemmen Hjalmar Wåhlander.

ANNONS
|

I slutet av november tog Partille Tidnings reporter bilen upp till området på kullarna ovanför Jonsereds fabriker.

Snabbt byts den asfalterade vägen ut mot grusväg, och längs vägen ligger timmer staplat.

Lite längre fram, genom skogen och längs de slingrande grusvägarna dyker plötsligt pittoreska hus och villor upp, som ligger längs vägen. Här börjar också en del av vägen som är asfalterad. Men skicket lämnar mycket att önska. På de grusvägar som ansluter och som löper mellan tomterna är det gyttjefyllda hål.

Men det ska komma att bli mycket, mycket värre. Det menar företrädare för vägföreningen Jonsered-Bråta som med ett statligt bidrag på 80 000 kronor per år ska hålla vägarna i skick.

ANNONS

Allt förändrades när Jonseredsvägen stängdes av

De pengarna, tillsammans med lite extra slantar ur de 50 medlemmarnas egna fickor, har i decennier räckt till för att hålla vägen hyfsat fin.

2019 kom det att bli ändring på den saken, då stängdes nämligen Jonseredsvägen av, efter att delar av den mur som vägen går på rasat. Folks gps:er leder dem via vägföreningens vägar, och epa- och a-traktorer som inte får köra på motorvägen har ingen annan rimlig väg att ta sig mellan Lerum och Partille.

LÄS MER:Jan och Linda bor i Sveriges äldsta radhus – i Jonsered

Allra värst blir det dock när olyckor inträffar på E20 och trafikanter väller in i på de underdimensionerade vägarna.

– Vi är en liten vägförening, med ett vägnät som är dimensionerat för lite trafik. Visst blir det mer trafik för att Jonseredsvägen är avstängd, men när det blir en olycka på E20 är det något helt annat, säger styrelsemedlemmen Anders Engström.

Hundratals bilar i kö

Vid ett par tillfällen har hundratals bilar köat och helt täppt igen, då det i många fall inte går att mötas på de smala vägarna, berättar han.

– Det är en extremt mycket större mängd och det är även tyngre fordon. Det kan man inte lappa och laga hur som helst. Ett bra år, när vädret är fördelaktigt, kanske det inte märks av så mycket, mer än att den slits mer. Men förra året var det sämre förhållande och då körs den totalt sönder.

LÄS MER:Ny cykelväg öppnad – knyter ihop kommunerna

Även fast vägen var sliten redan i november månad, så var den ändå farbar. Enligt vägföreningen börjar de verkliga problem när tjälen släpper i marken under vårmånaderna.

Tvingas stänga av vägen för allas säkerhet

Man har laglig rätt att stänga av vägen för trafik 30 dagar om året, något man tvingades göra förra året. Det berättar styrelsemedlemmen Hjalmar Wåhlander.

– Anledningen till att vi stänger av vägen är för att det i princip bara är lera kvar. Det är både av omsorg till trafikanter som inte vet vad som väntar men också för att vägen blir så massakrerad så när vi sedan ska återställa den så blir kostnaderna gigantiska, säger han.

Utöver att det blir dyrare för medlemmarna finns det också större problem, som medlemmarna ser det. Bland annat oroar man sig för att blåljuspersonal som behöver rycka ut till en olycka vid exempelvis Jerikomotet ska fastna i köerna som bildas på vägföreningens vägar i samband med att E20 stängs av.

Kan ställa till det för blåljuspersonal

Även fast E20 inte är avstängd kan problem uppstå, detta då man för att nå vissa platser på eller omkring E20 måste ta en omväg på 35 minuter om man inte tar småvägarna som underhålls av vägföreningen.

– Man får ha respekt för att kommunen vill hålla i sina pengar och man kan bli förbannad för att det strösslas pengar, men väger man då in blåljusfrågan. Då blir det ett samhällsproblem. Får någon en stroke eller behöver nås akut av sjukvård och ambulansen tar 35 minuter extra för att ta sig fram, så är det inte så kul, säger Anders Engström och fortsätter:

– Jag vill inte sitta och gnälla på allt och alla, det blir så okonstruktivt. Vi förstår att det inte är enkelt, men det känns som att man inte analyserat det här problemet ordentligt.

I mina ögon är det snudd på tragiskt.

Vägföreningen har varit i kontakt med både Partille kommun, Lerums kommun samt Trafikverket, för att försöka uppmärksamma dem på problemet. Förhoppningen är att man kan få hjälp att sköta driften av vägarna, tills det att Jonseredsvägen kan öppna igen. Hittills har man fått kalla handen.

– I mina ögon är det snudd på tragiskt att två kommuner inte kan sätta sig ner och ha en saklig diskussion om att lösa ett problem som borde vara gemensamt. I stället stjälper man av det i knät på vår vägförening. Jag uppfattar att man från kommunernas håll inte tar något ansvar för att för den dialogen förs. Partille tycker att det räcker att de fixar Jonseredsvägen och Lerums kommun tycker de konsekvenser som uppstår ska hanteras av Partille, säger Hjalmar Wåhlander.

Sofia Hellberg, samhällsbyggnadschef.
Sofia Hellberg, samhällsbyggnadschef. Bild: Partille kommun

Samhällsbyggnadschefen i Partille kommun, Sofia Hellberg, bekräftar att man pratat med vägföreningen.

– Vi har blivit kontaktade av företrädare för vägföreningen och även av Lerums kommun med anledning av de besvär som upplevs på den enskilda vägen i Lerums kommun. Vi har informerat om läget för själva lagningen av Jonseredsvägen. Vi beklagar verkligen att det upplevs som att det orsakar besvär på andra ställen.

Partille kommun ser ingen anledning till att hjälpa till

Något underhåll av vägföreningens vägar är dock inte aktuellt, menar hon.

– Vi kan dock inte se på vilken grund som Partille kommun skulle kunna göra några fysiska insatser i en annan kommun i en sådan här fråga utan vi ser nog snarare att vi behöver hjälpas åt för att mildra konsekvenserna och att vi gärna bistår med information om vad som händer på vår sida.

LÄS MER:Vägarbete försenas till april - tjäle sätter stopp

Annika Andersson är verksamhetschef för teknisk service på Lerums kommun. Hon säger sig ha förståelse för det besvärliga läget, men man lägger sin tilltro till att Partille kommun ska laga Jonseredsvägen och på så vis minska belastningen.

– Vi förstår att den här situationen är besvärlig och påverkar vägföreningen negativt. Vi är angelägna om att Jonseredsvägen blir lagad och fungerar för fordonstrafik igen, bland annat för att de mindre, omkringliggande vägarna inte ska trafikeras på ett sätt de inte är dimensionerade för. Jonseredsvägen är inte bara omtyckt, att den inte går att använda för fordonstrafik påverkar omgivande infrastruktur och vi upplever att sårbarheten ökar.

Reparationerna spås ta år

Men reparationen av Jonseredsvägen är inget projekt som går att färdigställa över en natt. Situationen är komplex, bland annat på grund av de omfattande naturskydd man behöver ta hänsyn till. Partille kommuns samhällsbyggnadschef understryker det som redan är känt för vägföreningen och de som drabbas av att vägen stängts av. Det kommer att ta åratal.

– Vägen rasade vintern 2019, det vill säga för snart tre år sedan, och är sedan dess avstängd på den raserade sträckan av säkerhetsskäl. Den kommer att vara fortsatt avstängd för fordonstrafik fram tills vägen är lagad, prognosen för detta är att det tar ytterligare fyra år eller i värsta fall ännu längre, säger Sofia Hellberg.

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS