Allmänna Reklamationsnämnde får sätt tänderna i en tvist mellan en man från Sävedalen och en stor elektronikkedja. Mannens nya kaffebryggare slutade funka och serviceverkstaden hävdar att det är hans eget fel och vägrar laga eller byta ut den.
Allmänna Reklamationsnämnde får sätt tänderna i en tvist mellan en man från Sävedalen och en stor elektronikkedja. Mannens nya kaffebryggare slutade funka och serviceverkstaden hävdar att det är hans eget fel och vägrar laga eller byta ut den. Bild: Roger Larsson

Trasig kaffebryggare lagas inte: ”Kundens eget fel”

Allmänna Reklamationsnämnden får sätta tänderna i en tvist mellan en man från Sävedalen och en stor elektronikkedja. Mannens nya kaffebryggare slutade funka och serviceverkstaden hävdar att det är hans eget fel och vägrar laga eller byta ut den.

ANNONS
|

Mannen, som bor i Sävedalen, köpte en kaffebryggare för drygt 2 000 kronor på en av de stora elektronikkedjorna. På fabrikörens hemsida anges att bryggaren kommer med en garanti på tre år och när den efter bara några månader slutade att fungera så tog mannen med sig den tillbaka till butiken för att få den bytt.

Hävdar att mannen hällt varmt vatten i tanken

Butikens serviceavdelning ville dock först ta en titt på vad som hänt för att eventuellt kunna laga bryggaren och efter en titt fick mannen erbjudande om en reparation för 700 kronor. En kostnad han själv får stå för då verkstaden hävdar att mannen själv orsakat felet genom att hälla varmt vatten i bryggarens vattentank.

ANNONS

Mannen nekar till att han gjort detta och vill nu istället få köpet hävt och pengarna tillbaka. Elektronikkedjan vägrar och vill istället att mannen ska betala för felsökningen av kaffebryggaren, en kostnad på 200 kronor.

Allmänna Reklamationsnämnden har nu uppgiften att komma med en rekommendation för hur tvisten ska lösas.

LÄS MER:Kroatienresan började i kaos – kvinna från Partille går till ARN

LÄS MER:Man vill ha tillbaka pengarna för ”fulbatteri” – får inget svar

ANNONS