Störningar hos Telenor – användare fick andras sms

Flera användare hos teleoperatören Telenor larmade om problem med operatörens sms. Meddelanden misstänks ha skickats till andra mottagare än de är avsedda för.
– Vi har tydligen någon form av problem med sms och felsökning pågår, säger Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor

ANNONS
|

Ett tekniskt fel drabbade teleoperatören Telenor under fredagen. Vid 14.30 larmade flera användare Göteborgs-Posten om att de fått sms som tycks varit adresserade till helt andra personer än dem själva.

– Vad vi förstår är det mellan Telenor och andra operatörer som ett litet antal sms hamnat fel. Givetvis så hanterar vi detta med största allvar och försöker lösa det så fort som möjligt, berättade Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor.

Får okändas sms

Enligt uppgifter till Göteborgs-Posten fick flera Telenor-kunder sms som varit avsedda för andra mottagare. Allt från bekräftelser på leverans av Linas matkasse till inloggningsuppgifter till en vårdcentrals journalsystem.

– När min sambo skickade sms till mig för en stund sen så kom det både till mig och till någon okänd kille. Han ringde upp för att säga det. När vi provade igen med två nya sms gick inget av dem fram, berättar en drabbad.

ANNONS

Fler operatörer kan vara drabbade

Samtliga de som drabbats verkar vara kunder hos Telenor, men enligt Pia Rosin är det inte säkert att det bara är hos dem felet ligger.

– Det vi vet just nu är att en liten andel av alla sms som skickas som har problem. De allra flesta sms går fram som de ska, men någonting är fel. Vi vet inte om det är isolerat till en operatör eller om det är flera.

Vid 15.30 meddelade Pia Rosin att felet är åtgärdat.

– Vi upplevde problem med sms-tjänsten under eftermiddagen. Därför valde vi att starta om delar av tjänsten och sedan dess har vi inte kunnat se ytterligare felaktigheter.

Det är än så länge oklart exakt hur många som drabbats, eller vad som låg bakom störningarna.

– Det finns teorier, men vi håller fortfarande på att utreda vad det är som har hänt, säger Pia Rosin.

Hur ställer ni er till att känslig information kan ha nått fel mottagare?

– Det är självklart olyckligt, och det finns rutiner för hur man anmäler den typen av incidenter till myndigheter. Nu är det viktigt att vi utreder så vi vet vad som har hänt och kan hindra det från att hända igen.

Hur vet man att ens sms kommer till rätt person?

– Det är möjligt att sms som har skickats innan vi åtgärdade problemet skickas med fördröjning. Om någon skickade ett sms vid halv två och vi startade om vid halv tre så kan det komma fram senare. Men vi kan inte se att det finns några ytterligare felaktigheter nu.

LÄS MER:Här är företagen göteborgarna klagar allra mest på

LÄS MER:Konsumenternas skamlista på värsta företagen

LÄS MER:PTS: Allvarliga säkerhetsbrister hos Telenor

ANNONS