Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Svårt att stoppa streetrace på E20 – Polisen: ”Blir en katt- och råttalek”

Streetrace sent på kvällen är något som de boende längs E20 hör ljudet av flera gånger i veckan. Bland andra Jonseredsbon Robert som stoppades av ett pågående race på väg hem från jobbet.
Nu flaggar trafikpolisen för att de har för få resurser för att kunna hantera fortkörarna.
– Tyvärr är det inte lika hett att prata om trafik än gängbrottslighet, säger Anders Schääf, gruppchef vid Trafikpolisen.

Problemen med streetrace på E20 mellan Jonsered och centrum har länge uppmärksammats av de boende i det närliggande området. Enligt Jonseredsbon Robert, som inte vill uppge sitt efternamn, hörs ljud av flera streetrace från motorvägen minst två gånger i veckan. Han har också själv blivit vittne när han är ute och kör.

– Jag åker ofta den sträckan på E20 och flera gånger har jag varit med om att de kört race förbi mig, säger han och minns särskilt ett tillfälle när han var på väg hem vid 23-tiden sent en kväll.

När han närmar sig Jerikotunneln är det två bilar som passerar honom i hög hastighet för att sen snabbt försvinna.

När han själv sedan passerat tunneln i får han ställa sig på bromsen. De två bilarna har plötsligt stannat och står blickstilla i varsitt körfält – mitt på motorvägen.

– Om jag inte varit beredd kan jag tänka mig att jag kört rakt in i dem. Man förväntar sig liksom inte att det ska stå två bilar blickstilla på motorvägen så sent. De använde inga varningsblinkers och jag närmade mig nog i närmare 100 kilometer i timmen, säger Robert.

Samtidigt som han bromsade såg han hur de rivstartade och försvann lika fort som de först kom. Inget hände den gången och den känsla som var starkast för Robert var mest förvåning.

– Först undrade jag vad de pysslade med, sen tog de fart och jag insåg att de körde streetrace. Så här i efterhand tänker jag att det nog mest är omogna, barnsliga killar som inte har något konsekvenstänk. Väx upp liksom, men man ser det hela tiden. Det är en trafikfara som kan bli livsfarlig, säger han.

”De vet att det de gör är olagligt”

Även polisen kan bekräfta den bild som de boende i området har. Anders Schääf är gruppchef på trafikpolisen i Göteborg och förklarar att de är medvetna om att det körs en hel del streetrace längs sträckan på E20.

– Det är direkt olagligt, man tar en väg i anspråk så att andra hindras i sin framfart och sen kör man race med motorsnabba bilar. De som ägnar sig åt det här är ofta människor vi träffar på i andra sammanhang. Alla är inte kriminella, men de som gör det på E20 och E6:an har inte respekt för trafikreglerna. De vet också i hög grad att det de gör är olagligt, säger han.

Han menar att det däremot ofta är svårt att komma åt problematiken. De streetrace som arrangeras sker ofta utan förvarning, främst under varmare sommarhalvåret.

– De som genomför de här racen poppar upp och försvinner snabbt.

Kan bli hotfull stämning

Ofta inleds en utryckning med att allmänheten plötsligt ringer in och meddelar att det är stopp på E20.

– Då ska vi först dirigeras dit, och bara under den tiden hinner de köra två till tre race. Det är inte som att någon basunerar ut att ”ikväll stänger vi av E20”, utan det blir en katt och råttalek. Många gånger blir det spaning istället, man vet vilka det är och tar de vid ett annat tillfälle, säger han.

När de väl åker ut på ett larm händer det ofta att de som kör streetrace ställer sig i vägen för polisen, slingrar sig och åker därifrån.

Anders Schääf har själv arbetat som trafikpolis i snart tio år och var själv med om att bli motarbetad vid utryckning.

– De har hänt att de boxar in polisen, kastar flaskor och det blir en hotfull stämning. Det har jag själv varit med om som trafikpolis uppe i Stockholm. Då var det runt 50 personer som cirkulerade runt omkring oss. Det kräver en hel del resurser som gör att det inte är helt lättjobbat. Det är en svår problematik, säger han.

”Struntar i stort sett i om vi tar körkortet”

Förutom att det är svårt att ta sig till platsen där det körs pekar han också på flera andra svårigheter i hanteringen, dels kopplat till lagstiftningen och dels till hur trafikpolisen är organiserad i dag.

– Lagstiftningen har inte hängt med, den är inte gjord för den här typen av brottslighet. Böter på 2 000 kronor för att man står stilla på motorvägen är inte gjort för sånt här. För gemene man som stör sig på streetrace flera gånger i veckan hjälper det inte. De som ägnar sig åt streetrace struntar ofta också i stort sett i om vi tar körkortet, säger han.

”Tyvärr är det inte lika hett att prata om trafik än gängbrottslighet.”

Även hur trafikpolisens organisation ser ut gör inte situationen bättre enligt Anders Schääf. Efter 2015 beslutade rikspolisstyrelsen att trafikpolisen endast skulle ansvara för yrkestrafik och det statliga vägnätet, där E20 ingår.

Vill se fler trafikpoliser

Övriga vägar blev då lokalpolisområdenas ansvar att kontrollera, där Partille kommun ingår i område nordost. Från att trafikpolisen varit nio grupper bara i Göteborg ansvarar nu endast fem grupper – för hela region Väst.

– Jag kan på ett personligt plan önska att vi var fler. Det finns en statlig utredning som tycker likadant, men tyvärr får fokus ligga på skjutningarna. All heder till de som jobbar med det bland mina kollegor, men man ska inte behöva vara rädd för att ens barn ska bli påkörda för att folk tycker att man kan skita i det. Tyvärr är det inte lika hett att prata om trafik än gängbrottslighet, säger han.

Han förklarar att gängbrottsligheten är något man ser på TV medan gemene man som åker till jobbet och hämtar på förskolan snarare drabbas av den brottslighet vi ser varje dag.

– Jag förstår att det är ett stort irritationsmoment när någon kör rally i 120 på 80-sträckan och trycker på bakom. Man kanske inte är med om en olycka, men i region Väst har vi ett redan ett 40-tal avlidna bara i år. Tyvärr tillhör vi den region med högsta dödstalen i hela Sverige. Det är liksom inte en skröna när man säger att hastigheten dödar, säger han.

Mångmiljonbelopp i böter – bara i år

Bara i år har trafiksektionen i region Väst utfärdat närmare 11 200 bötesbelopp som har med trafik att göra. Medelbötesbeloppet ligger på 2400 kronor vilket innebär en totalsumma på närmare 27 miljoner kronor.

Men bötesbeloppen är inget som avskräcker enligt Anders Schääf.

– Kör man streetrace eller kör för fort tänker att det spelar ingen roll, men man tänker fel där. Kör du in i någon när du gör bort dig så att den personen avlider eller blir rullstolsbunden får du leva med det resten av livet.

”För många handlar det inte om racet i sig, utan om kicken att göra det som är olagligt.”

Trots svårigheterna att komma till rätta med problemen, även för polisen, menar Anders Schääf ändå att det finns något man som allmänhet kan göra.

– Det bästa jag kan rekommendera att göra om man vill se en förändring är att höra av sig till polismyndigheten och påpeka det. Ju fler som hör av sig desto större underlag får vi att visa upp för riksdag och regering så de kan se att det finns en efterfrågan på det här.

Alternativa sätt att närma sig problemen

Anders Schääf menar att man också kan försöka se det hela på ett annat sätt. Om alla som ägnar sig åt streetrace får en bana där de får köra lagligt kan det börja minska.

– Några eldsjälar testade det där på ett privatägt flygfält i Örnsköldsvik. De som ville köra race kunde hyra in sig och där och då upplevde allmänheten att problemen försvann, säger han.

Samtidigt poängterar han att för många handlar det tyvärr inte om racet i sig, utan kicken att göra det som är olagligt.

– Det är det som skiljer streetrace från annan bilkultur som raggarträffar och motorburen ungdom – de är mer hårdnackade och går in för att inte göra som polisen säger. Det är den adrenalinkicken de är ute efter. Det handlar om en likgiltighet inför att utsätta andra för livsfara, säger Anders Schääf.

Ladda ner vår nyhetsapp!

1. Sök på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.