Stökiga ungdomar ställer till det för Partilles busschaufförer

Nyligen tvingades en buss stanna efter att en passagerare ”börjat tjafsa” med bussföraren. Han hade då tryckt på sin larmknapp som går direkt till polisen. Det är sällan larmknappen används men enligt bussförare i Partille är det inte ovanligt att passagerare är besvärliga.
– Ungdomar kan ofta vara stökiga, de visar ingen respekt utan ifrågasätter oss, säger bussföraren Ahmed Bashir.

ANNONS
|

På Partille resecentrum inväntar busschauffören Abdi Abdalla på att alla passagerare ska kliva på buss 512. Han har varit busschaufför i tre år men har under hela den tiden aldrig varit med om att resenärer betett sig hotfullt.

– Det är mest småkillar som trycker på stoppknappen trots att de inte ska av, säger han.

Om en passagerare börjar skrika mot chaufförerna berättar Abdi Abdalla att det första man som busschaufför gör är att lugna ner passageraren.

– I värsta fall får vi trycka på larmet om vi inte kan lösa det och då kommer polisen.

ANNONS

Om det däremot uppstår våld gentemot chaufförerna trycks det på larmet direkt.

LÄS MER:Buss körde i diket på E20 i Partille – föraren misstänkt för vårdslöshet

I måndags inkom just ett sånt larm från en buss in till polisen efter att en passagerare och en bussförare hamnat i bråk med varandra.

Bussen hade tvingats stanna på Parallellvägen och väntade där in polis. När polisen anlände till platsen hade däremot passageraren redan lämnat. Ingen hade blivit skadad och ingen ville upprätta någon anmälan.

”Förekommer ofta stökiga ungdomar”

Busschauffören Serif har kört buss inom Partille i tio år men har liksom Abdi Abdalla heller aldrig upplevt hot eller våld.

– Nä, inte på mina bussar, men det förekommer ofta stökiga ungdomar på buss 74 där min bror jobbar. Om någon skriker försöker vi lugna ner dem.

Enligt Thomas Charrier, pressansvarig i Transdev som anlitar busschaufförerna i Partille, är det också ovanligt att larmknappen i bussen används.

– Det händer inte jätteofta, men varje gång det händer är en gång för mycket. Det vi ser är att det oftare händer fredagar och lördagar på kvällstid, säger han.

LÄS MER:Punktering på framdäcket trolig orsak till att bussen körde i diket

Börjar ofta skrika

Ahmed Bashir har jobbat som busschaufför i Partille i fem år och precis som Serif och Abdi Abdalla har han aldrig behövt att larma. Han håller däremot med om att ungdomar ofta kan vara stökiga på bussar.

– Nu när man ska hoppa på där fram hoppar de på där bak ändå. De visar ingen respekt utan ifrågasätter oss.

Vad gör man i sådana situationer som busschaufför?

– Jag försöker att förklara det på ett bra sätt, att det är Västtrafik och inte jag som bestämmer men de respekterar inte det och ofta börjar de istället att skrika.

Larmknappar för säkerhet

Thomas Charrier förklarar att i alla bussarna finns det två knappar. En går direkt till trafikledningen och slår larm om något hänt i trafiken, som en olycka.

Den andra är den som går direkt till SOS Alarm som i sin tur larmar polis, ambulans och eventuellt också räddningstjänst. Den används om det uppstår en hotfull eller våldsam situation i bussen som sätter bussföraren i fara.

– Det som är den absolut vanligaste situationen är om nån är berusad sent en kväll på helgen eller om nån inte vill visa biljett och det blir hot och våld, säger Thomas Charrier.

LÄS MER:Busschauffören om bältesanvändning: ”Max tre procent använder det”

Under tiden som bussen väntar in polisen är rutinen att alltid stanna på ett säkert ställe tills de kan vara på plats och hantera situationen. Passagerarna evakueras vanligtvis först när polisen är på plats.

– Då handlar det ofta om att trappa ner situationen, säger han.

”Varje gång är en gång för mycket”

Vid en sådan händelse åker inte bussen vidare utan resenärer hänvisas till nästa avgång. Alternativt skickas en ersättningsbuss. Om det varit en påfrestande händelse erbjuds också bussföraren stöd och hjälp.

– Det kan kräva ett extra stöd, det är både jobbigt och stressigt att vara med om det. Det positiva är att det där händer inte jätte ofta. Men det är klart varje gång är en gång för mycket, säger Thomas Charrier.

Han förklarar att företaget arbetar aktivt med att minska risken för att hotfulla situationer ska behöva uppstå

– Det är ett viktigt budskap, sådana här hotfulla situationer hör inte hemma i kollektivtrafiken. Alla kan vara överens om att man inte vill ha det så.

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS