Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Smycken med kristet budskap går hem i Paris och New York

Hon är smyckedesignern som under hösten haft sina smycken på catwalken i kända modestäder som Paris och New York. Märket Zoe Hoop har på kort tid fått stor uppmärksamhet. Bakom står Caroline Johansson som lämnade jobbet som projektledare inom reklam för att satsa på sin vision.

LÄS MER: Bokaktuella Therese vill ha psykisk hälsa på skolschemat

”Tillverkade med respekt för människor och miljö”. Så står det på hemsidan för märket Zoe Hoop som på kort tid burits av modeller i modestäderna Paris och New York. I februari blev tvåbarnsmamman Caroline Johansson kontaktad av det engelska modemagasinet Vanity Fair. Kvinnan som hörde av sig ville skriva om hennes smyckesmärke Zoe Hoop och ha med en bild på Herdekorset i tidningen.

– Först trodde jag förstås att det var ett skämt för jag tänkte att det här är ju helt osannolikt, säger Caroline Johansson.

En höst kantad av modevisningar

Därefter har uppmärksamheten bara fortsatt. Hennes egendesignade smycken har burits på modevisningar i flera kända modestäder, däribland New York och Paris. Flera tunga modemagasin har också skrivit om smyckena, nu senast i förra i decembernumret av British Vogue i förra veckan. Och under hösten har alltfler hört talas om uppstickaren från Sverige.

– Det har varit roligt och intensivt med visningar i New York- och på Paris Fashion Week, säger Caroline Johansson.

”Det var fantastisk att få se sina smycken på en modeshow i New York”

Hon kunde inte närvara på modevisningen i New York, trots att hon sökte olika visum för att ta sig till USA. Restriktionerna mot EU-medborgare var i vägen. De har nu hävts, men då i september fick Caroline Johansson följa modevisningen där hennes smycken användes på avstånd via nätet.

– Det var fantastisk att få se sina smycken på en modeshow i New York.

Caroline Johansson bär själv flera av sina egna smycken runt halsen och kring handleden. Hon arbetar med återvunnet silver som doppats i ett tjockt lager av 18 karats guld.

Du fingrar mycket på ditt halssmycke, vad står det för?

– Det finns en fin psalm i bibeln som heter psalm 23 och där står det att herren är min herde och din käpp och stav tröstar mig.

Varje smycke har ett unikt namn och en biblisk symbolik. Smycket är också tänkt att vara ett andligt stöd för den som bär det.

– Min stora vision är att uppmuntra och stärka människor i sin vardag, förklarar Caroline Johansson.

Startade företaget i Partille

Resan började för ett par år sedan i Partille där hon bodde med sin familj. Under en resa i Asien flera år tidigare hade hon sett hur extrem fattigdom slog hårt mot vanliga familjer. Hon ville göra något för att få till en förändring. Caroline Johansson sa upp sig från jobbet på en reklambyrå för att i stället designa smycken ”som gör skillnad”, som hon uttrycker det. Hon lanserade sitt märke Zoe Hoop i mars 2020, samtidigt som coronapandemin slog till med full kraft världen över. Hennes metod att marknadsföra sig på sociala kanaler för att nå ut internationellt har gett resultat.

– Min strategi har hela tiden varit att ta mitt varumärke utanför Sveriges gränser för att nå ut till fler och därför har jag arbetat med sociala medier på engelska.

Under hösten har publiciteten fortsatt där modemagasin som Elle, Harpers Bazaar och Cosmopolitan skrivit om hennes märke. Dessutom har smyckena hamnat på ett show-room i London där stylister kan plocka av smyckena för modellplåtningar. I dagarna har Caroline Johansson på nytt fått ta plats i modemagasinet Vogue och där lyfts som en av de mest framgångsrika ”up-coming designer” i världen.

Varför tror du att dina smycken har fått sån uppmärksamhet internationellt?

– Det är för att de är etiskt producerade, svarar hon bestämt.

”Det var nästan slavliknande arbetsförhållanden överallt, folk hade nästan inga rättigheter och bara skyldigheter.”

FN:s hållbarhetsmål ligger till grund för hennes affärsplan. Ambitionen har hela tiden varit att hitta en samarbetspartner i ett u-land som arbetar med hållbara arbetsvillkor och med en god arbetsmiljö för sina anställda. Till exempel med rätt till lunchraster, åtta timmars arbetsdag, att företaget har ett tänk kring jämlikhet, bra ergonomiska arbetsverktyg, med mera. Till slut hittade hon via Google och kontakter ett familjeföretag i norra Thailand som nu sköter produktionen av hennes smycken. Företaget leds av en kvinna och har ett uttalat arbete kring jämlikhet. Men det var en utmaning att hitta.

–Jag hade aldrig kunnat drömma om att det var så svårt att hitta ett sådant företag. Det var nästan slavliknande arbetsförhållanden överallt, folk hade nästan inga rättigheter och bara skyldigheter.

Hon ville inte samarbeta med en leverantör som skulle producera hennes smycken med dåliga arbetsförhållanden.

– Min dröm är att göra skillnad och därför fick det ta sin tid.

Caroline Johansson designar smyckena i hemmet på Donsö och mejlar sin skisser till företaget i Thailand för slutproduktion. Zoe Hoop står för liv och ring på grekiska respektive engelska.

– Tanken är att det ska ge liv till dem som producerar och liv till dem som bär dem. Varje smycke har en biblisk förankring, ett bibelord som är uppmuntrande stärkande och som lyfter dig på något sätt.

Letar fler lokala återförsäljare

Det etiska tänket men också det andliga budskapet i smyckena är en kombination som Caroline Johansson tror är rätt i tiden. Det kanske också är en del av förklaringen till att hon på kort tid tagit sig in i världens modecentrum.

– Jag är jätteglad att jag gör det här för det känns så meningsfullt. Det har också tagits emot med öppna armar och det gör ju att man känner motivation att fortsätta.

Det finns återförsäljare på Donsö och snart kommer en till i Jönköping. Hon hoppas kunna hitta fler återförsäljare lokalt nu när samhället öppnat upp igen och restriktionerna lättat.

LÄS MER: Eric Ericson förverkligar dröm om hantverksbageri i Jonsered

LÄS MER: Partille har nöjda företagare – rankas 24 i Sverige

Caroline Johansson designar märket Zoe Hoop

Ålder: 46 år

Bor: Flyttat till Donsö

Familj: Gift och har två barn, 13 och 15 år gamla

Aktuell: Omnämns i modemagasinet Vogue som en uppstickare inom modevärlden

Startade sitt märke Zoe Hoop i Partille där hon bodde under många år.

Besöker regelbundet den svenska kyrkan i Furulund.

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.