Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Rusning till cykelverkstäderna under halkan: ”Ökat markant”

Snön och halkan slog till från ingenstans för ett par veckor sedan.
De allra flesta väljer att ta det försiktigt i trafiken, och lämnar cyklarna hemma.
Men fler och fler cyklister i Partille vägrar låta sig hindras av vinterväglaget och monterar dubbdäck på sina stålhingstar.
– Det har ökat markant och det blir mer och mer för varje år, säger Jonas Nikka på Sävedalens cykel.

Familjeföretaget Sävedalens cykel har sålt och lagat cyklar i Partille sedan 1956. Jonas Nikka är säljare och mekaniker och har jobbat för företaget sedan 2014.

Under de senaste sju åren har han sett hur fler och fler valt att byta ut sina cykeldäck mot dubbdäck under vinterhalvåret. Något som gjort att vintern numera är något av en högsäsong i verkstaden.

– Säsongen för däckbyte kom igång på allvar för ett par veckor sedan, när det frös till. Det har ökat markant och det blir mer och mer för varje år.

– Trycket är högt hela året nu för tiden. De som inte byter till dubbdäck lämnar in sina cyklar för att vi ska serva dem till våren. Den enda gången det är lite lugnare är under sommarsemestern, då folk inte är hemma, säger han.

Pandemin en bidragande faktor

Jonas Nikka tror att pandemin och de allt högre bränslepriserna kan vara anledningar till att fler och fler väljer att förlänga cykelsäsongen och cykla även på vintern.

– Jag tror att folk vill undvika att trängas i kollektivtrafiken när det finns en smittorisk och priset på bensin och diesel gör att cykeln blir ett tydligare alternativ. Dessutom är folk alltid intresserade av att röra på sig.

Precis som när det gäller däck på bilar finns det flera olika alternativ för cyklar, förklarar Jonas Nikka.

– När det gäller dubbdäck finns det två varianter. En med färre dubbar, som löper i mitten av åkytan och en variant där det finns dubbar över hela åkytan. Där är det andra alternativet effektivare, eftersom det ger ett skydd även när man tar kurvor. Där kan man annars åka på en riktig käftsmäll när det blir svart is.

Kan ställa till problem på torrt väglag

Men precis som dubbdäck på bil har de också sina nackdelar.

– Är det inte snö eller is blir de ju halare och längre bromssträckor. Men då kan man pumpa dem hårdare så att färre dubbar är i kontakt med marken. Är det mer snö och modd än is kan man göra tvärtom och släppa ut lite luft, för att få mer kontakt med vägbanan, säger han.

LÄS MER: Styr & ställ till Partille

När Partille Tidnings reporter är på besök jobbar Jonas Nikka med en så kallad gravelbike, som hade lite problem med växlarna. Gravelbikes, som är en lite robustare cykel med lite bredare däck är tillsammans med elcyklar de senaste trenderna inom branschen.

– Många vill köpa en cykel som de kan ha året om och då är båda dessa ett bra alternativ.

Exakt hur många par dubbdäck man bytt de senaste veckorna är Jonas Nikka osäker på, men han uppskattar att det handlar om åtminstone ett hundratal.

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.