Rost på ny och dyr grill – ARN säger nej till en ny

Grillen mannen från Partille köpte förra sommaren för 14 000 kronor började rosta direkt. Han krävde en ny av butiken han köpt den i men erbjöds bara utbytesdelar. Då gick mannen till Allmänna Reklamationsnämnden som i sin rekommendation nu nekar honom en ny grill.

ANNONS
|

Grillen för 14 000 kronor beställdes på den välkända butikens hemsida och levererades till mannen i Partille i början av juli 2023. I grillens specifikationer går att läsa att rostfria delar kommer med tre års garanti och när grillen redan i december hade börjat rosta kontaktade mannen butiken för att reklamera den.

Mannen ville antingen ha en ny grill eller pengarna tillbaka.

ARN säger nej till ny grill

Butikens kundtjänst menade dock att det är mannens dåliga skötsel av grillen som gjort att den börjat rosta så snabbt och erbjöd honom att skicka utbytesdelar för de delar som rostat. Mannen nöjde sig dock inte med detta och hävdade återigen att garantin borde gälla, att det inte står någonstans i instruktionerna att grillen inte tål att stå utomhus och att han dessutom köpt och haft på det specialskydd som rekommenderas om grillen ska stå utomhus.

ANNONS

– Med tanke på grillens vikt så är det i princip ohållbart att flytta på den, skrev mannen i sin anmälan till ARN som fick i uppdrag att komma med en rekommendation om mannen ska få sin rostiga grill ersatt.

ARN kommer nu med sitt utlåtande och de ger butiken rätt: mannen får ingen ny grill och har heller inte möjlighet att häva köpet. Butikens erbjudande om att skicka nya delar är fullgott och mannen är fortsatt fri att anta det.

LÄS MER:Föräldrar larmar om Öjersjö Brunn: ”31 barn per vuxen”

LÄS MER:Öjersjö Brunn: Fjärdeklass utan lärare i en månad

LÄS MER:Därför behövs Skolakuten i PT

LÄS MER:Poppels lanserar tre år gammal öl för 179 kronor flaskan

ANNONS