Poddprofilen om Sävehofs publiktapp: ”Inte sexigt nog”

Succé sportsligt, flopp publikmässigt. Sävehof är världens största handbollsklubb men få går på matcherna.
– Det borde gå att få fler att komma, säger Robert Zetterquist som driver den populära handbollspodden ”Vi snackar handboll”.

ANNONS
|

När Partille Arena slog upp dörrarna säsongen 2016-2017 höjde Sävehof sitt publiksnitt rejält från föregående säsong. Herrarna gick från 1 100 till 1 800 och damerna från 700 till 1 300 i snitt på sina hemmamatcher och det fanns en förhoppning om att världens största handbollslag skulle få en hemmasupport värd namnet.

Men efter premiärsäsongen har publiktillströmningen sakta men säkert sjunkit och säsongen 2021-2022 var de återigen nere på samma nivåer som sista säsongen i Partillebohallen. Något som Robert Zetterquist, handbollsprofil som driver podden ”Vi snackar handboll”, reagerade på när han satt framför teven och såg en sändning från Partille Arena.

ANNONS

Reagerade på tomma läktare

På sin Twitter skrev han ”Det verkar inte vara lapp på luckan i Partille Arena torsdag kväll. Hörs knappt något från läktaren, däremot spelarnas röster via C Mores sändning. Världens största handbollsförening. Vad har hänt med rekrytering av publik/egna medlemmar och alla ungdomslag? Undrande!”

– Jag tycker det är både synd och lite konstigt, säger Robert när Partille Tidning ringer upp och vill att han ska utveckla sitt resonemang och försöka hitta svaret på varför det blivit så här.

– Det gäller ju för övrigt hela handbolls-Sverige, det är svårt att locka publik.

Soffan lockar

Han är tämligen övertygad om att den enskilt största anledningen till publiktappet är C Mores köp av rättigheterna och att alla matcher nu går att se hemifrån soffan.

– Självklart är det skönt och smidigt att kunna stanna hemma och följa sitt lag om de har match en fredagskväll, säger han men menar samtidigt att en klubb av Sävehofs storlek borde göra allt för att få i alla fall medlemmarna att komma.

– Det borde vara obligatoriskt att få ungdomarna att komma och kolla på sina förebilder och för att få det så skulle jag erbjuda alla unga medlemmar att gå gratis alltid. Kanske har det redan testats men det är bara att göra det igen för att få lite tryck i arenan, säger Robert Zetterquist.

Inte sexigt nog

En alltför trubbig marknadsföring samt det faktum att Partille Arena med sina 3 600 platser är en för stor kostym att fylla och därmed svår att få liv i när det är lite folk är ytterligare två tänkbara anledningar till att Sävehof tappar publik. Samtidigt är Robert den förste att tillstå att problemet att locka publik gäller för samtliga svenska handbollsklubbar och att det är svårt att komma åt.

– Så är det och det finns nog ingen enkel lösning på det. Om folk stannar hemma och väljer ”På spåret” eller att åka in och se Frölunda Hockey i Scandinavium istället för att komma till Partille Arena så innebär det väl att produkten Sävehof inte är ”sexig” nog, säger han.

Erik Carlsson är evenemangsansvarig på Sävehof sticker inte under stolen med att det är tufft att locka på publik till matcherna. C More gjorde publiken bekväm under covid och nu pågår ett aktivt jobb med att få dem att komma tillbaka till läktarna.

– Vi annonserar en massa, är på våra medlemmar varje vecka om att de ska komma och titta på våra profiler i elitlagen och känslan är ändå att det börjat ganska bra denna säsong. Vi väntar oss till exempel mycket folk på onsdag när vi har dubbelmatch. Men lätt är det inte och jag har faktiskt inget bra svar på varför så många går på hockey och inte på handboll, säger han.

LÄS MER:Nina Koppang och Linn Hansson i chock efter landslagsbeskedet

LÄS MER:Kristianstad kunde inte stoppa formstarka Sävehof

ANNONS