Partilleman får inte lämna tillbaka obekväma hörlurar

När hörlurarna kom så satt de för obekvämt. Mannen från Partille vill skicka tillbaka dem och hävdar distansköplagen. Företaget vägrar och nu går mannen till ARN.

ANNONS
|

Distansköpslagen innebär att du som konsument kan skicka tillbaka en vara köpt på internet inom 14 dagar. Men vissa undantag kan gälla, framförallt för underkläder, och om produkten har en plombering så får den inte vara bruten.

Tvisten gällande ett par hörlurar som en man från Partille köpt i en webbshop gäller i första hand hur denna distansköpslag ska användas. Mannen är inte nöjd med lurarna, han tycker de sitter obekvämt och vill skicka tillbaka dem. Företaget menar dock att det är tydligt i deras köpvillkor att hörlurar är uteslutna från distansköpslagen då de kan ses som hygienvara. De vill därför inte återköpa hörlurarna då mannen uppenbarligen använt dem.

ANNONS

Tar ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden

I en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, där mannen nu söker rättelse, skriver han följande:

”Jag svarade på deras mail och förtydligade att ingen åverkan alls skett på varken produkt eller emballage samt att det inte fanns några plomberingar. Jag vädjade till dem att låta mig returnera hörlurarna på grund av att jag varit så försiktig med dem att de fortfarande måst anses vara i nyskick. De sade nej eftersom jag skriftligen berättat att jag testat produkten:

"Eftersom du själv skrivit att du öppnat och provat hörlurarna så finns det inte mycket mer jag kan göra tyvärr."

ANNONS