Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Partillebon Betty spelar ballerina i unik uppsättning

Från pepparkaka till sockerfe. Nu intar 14-åriga Partillebon Betty Svensson en vuxenroll inför Svenska Balettskolans premiär av Peter Pan.
– Jag kunde inte tro mina öron, säger hon till Partille Tidning.

I onsdags hölls sista genrepet inför Svenska Balettskolans produktion av Peter Pan och under fredagen är det premiär på Lorensbergsteatern. Baletten, som är unik blandning mellan balett och skådespeleri, har övats på sedan i början av pandemin. Men nu ska ridån gå upp och baletten spelas. I den dansar 14-åriga Partillebon Betty Svensson som rollen Tingeling. Så länge Betty Svensson minns har hon dansat men elitträningen började hon med i femte klass.

– Jag höll inte alls på med balett innan jag började på Svenska Balettskolan. När jag började insåg jag att det är det här är det som jag vill göra. Särskilt när jag står på scen.

Hon har bland annat dansat på Adrianas Danshus i Gamlestaden samt på Kulturum. Då var det dock främst inom dansstilen contemporary.

– Jag har jag alltid varit sprallig och inte trivts att sitta still i skolan. Istället ville jag hitta något kreativt och då hittade jag denna skola.

Svenska Balettskolans tidigare produktioner

I julas arrangerade skolan en uppsättning av Nötknäpparen. Ursprungligen spelade Betty rollen som Klara men fick hoppa in i en vuxenrollen sockerfen. Sedan Nötknäpparen spelades har dock alla elever på skolan varit involverade och tränat inför produktionen av Peter Pan. Senaste veckan har det fokuserats främst på repetition.

– Det ska bli superkul. Vi är superglada att vi får köra och se den vackra scenografin, säger Louise Sjöstedt, biträdande konstnärlig ledare på Svenska balettskolan.

Men hur skiljer det sig då att stå på scen jämfört med att dansa i studio? Enligt Betty Svensson är det en hel annan känsla.

– Jag får så mycket adrenalin på scen så att jag presterar bättre. I studion gör det inget om du utanför markeringstejpen på golvet och det blir annorlunda när man har en publik att kolla ut över och när belysningen är en annan. Det är roligare att köra på scen.

Betty Svensson

Ålder: Fyllde 15 i veckan.

Gör: Elev på Svenska Balettskolan.

Framtidsplaner: ”Storroll i Svansjön, då gör man både vita och svarta svanen. Eller en större roll i Romeo och Julia eller Giselle”.

Betty Svensson har testat på ”enklare” roller såsom pepparkaka, råtta och engelsk konfekt för att till sist intagit vuxenroller. När hon fick rollen som Tingeling kunde hon först inte tro sina öron.

– Det var en ballerinaroll jag fick och inte en barnroll och det är en häftig upplevelse.

– De yngre ser upp till de äldre eleverna och en dag är dem där, tillägger Louise.

Satsning på professionell dans

I måndags hade Betty ett solo i uppsättningen av Giselle på Kungliga Operan i Stockholm och hon har därför tränat parallellt inför baletterna. På skolan tränar hon därför balett varje dag mellan fem och sex timmar för att i framtiden kunna bli en professionell balettdansös. För att sätta rollerna för skolans produktioner samtalar sedan samtliga lärare sinsemellan.

– Det är viktigt att eleverna får rätt roller vid rätt tillfällen och kunskapsnivå. Sedan utvecklas man också när man är i rollen.

Att ha fått rollen som Tingeling berättar Betty Svensson känns jätteroligt.

– Den skiljer sig från andra roller då Tingeling är arg och avundsjuk.

Samtidigt har detta varit det svåraste: att fokusera på dansen och under samma tid gå in i rollen som Tingeling med allt det innebär.

– Den här rollen är roligare att förbereda sig inför än vad andra roller har varit. Nu måste man måste gå in i rollen och skådespela. Man kan dansa hur bra som helst men om man inte får till uttrycken kommer publiken inte att fatta Tingelings karaktär.

Att vara tydlig för publiken blir under denna produktion extra viktigt då baletten kommer att spelas inför främst barn. Barnen i publiken får även att vara med i handlingen i andra akten vilket betyder att dem måste tolkat karaktären i första akten korrekt. Inför andra akten får de sedan ansiktsmålning oavsett om man vill vara feer eller tigrar.

Dansstegen som är svårast i rollen som Tingeling är de flertal piruettliknande foutéer på rad som ingår i dansrutinen.

– De är väldigt svåra. Man måste ha kontroll och det är svårt att tänka på teknik och uttryck. Om man blir seriös för att klara dansstegen kan det förstöra uttrycket.

Efter all repetition är dock Betty Svensson redo för första uppvisningen.

– Jag är alltid nervös ett långt tag innan premiären men dagarna innan är jag jättetaggad. Det ska bli spännande och roligt.

LÄS OCKSÅ: Bollywood lockar till dans på påsklovet

LÄS OCKSÅ: Kulturskolan tar över Allum med sång, dans och konst

LÄS OCKSÅ: Liseberg slopar kravet på årskort för konserter och dans

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.