Mölndal tar över Partilles hantering av dödsbon

När en person dör utan att lämna några tillgångar efter sig görs en dödsboanmälan till kommunen. Från och med i höst sköter Mölndal hanteringen av dessa ärenden åt flera grannkommuner.

ANNONS
|

Kommuner kan samverka i verksamheter som är ganska små och nu har alltså Partille, Lerum, Härryda och Mölndal beslutat sig för att göra det vad gäller dödsbohandläggning.

– Små verksamheter är ofta sårbara. Här har vi bara haft en dödsbohandläggare och då är vi ändå störst och har haft flest ärenden. I andra kommuner har de inte ens varit en hel tjänst, säger enhetschefen Annika Ewe Royson i Mölndals stad.

Vad är det som ska bli bättre?

– Det blir mindre sårbart, ger generellt en ökad kompetens och så blir det större effektivitet genom att vi hanterar en större mängd ärenden, säger Annika Ewe Royson.

ANNONS

Pengar till begravning

Anna Nilsson är boutredare på Mölndals kommun. Hon handlägger bland annat ansökan om dödsboanmälan. Det är en förenklad bouppteckning som kan vara aktuell när den avlidne saknar tillgångar. Om pengarna inte räcker till begravning kan man även ansöka om ekonomiskt bistånd till detta.

– Begravningskostnader ska betalas först. Då är det viktigt att stoppa autogiron och att inte betala några räkningar, för har man använt dödsboets pengar till sådant kan kommunen kanske inte bevilja ekonomiskt bistånd till begravningen, säger Anna Nilsson.

I år kan man få bidrag på 24 150 kronor till begravning förutsatt att den döda inte lämnat några pengar efter sig.

– Det ska räcka till en enkel men värdig begravning, men man kan få välja bort annonser i tidningen och vackra blomsterdekorationer. Det lönar sig att kolla runt bland begravningsbyråer för det kan skilja tusenlappar i pris, säger Anna Nilsson.

Hittills i år har 15 ansökningar om ekonomiskt bistånd till begravning kommit in. I fjol var det 27 stycken.

Letar efter anhöriga

När en person avlidit och det inte finns några kända anhöriga är det kommunen som provisoriskt förvaltar dödsboet. Det kan exempelvis vara polisen eller en hyresvärd som hör av sig. Då blir det Anna Nilssons uppgift att försöka hitta eventuella arvingar. Ibland behöver hon bara söka i folkbokföringsregistret eller kontakta Skatteverket, men ibland är det svårare.

– Hittar vi inget där får vi vända oss till Riksarkivet och ibland får vi leta bland tillhörigheter som brev och adressböcker. Vi kan behöva gå igenom personens papper, men det är inte jättevanligt. Det brukar variera mellan ett och fem sådana ärenden om året.

Hembesök görs också för att kolla att inget i bostaden behöver åtgärdas. Det är kommunens ansvar att värdet bevaras, så Anna får kontrollera att sopor inte kan bli en sanitär olägenhet eller att vatten inte står och rinner.

Finns det ingen som kan eller vill gravsätta personen är det kommunens ansvar.

– Det brukar vara något enstaka fall per år. Ibland finns det en dödsbodelägare men relationen har varit så trasig att denne inte vill ordna begravningen. De kanske inte haft kontakt på 40 år. Då måste man gå varligt fram och ha förståelse för den anhörige, säger Anna Nilsson.

Får en ny kollega

Majoriteten av hennes arbetstid går ändå till rådgivande samtal.

– Det är anhöriga som ringer och vill veta vad de ska göra. Ofta är det frågor som inte ligger på kommunens ansvar, så jag får hänvisa dem vidare.

För att klara den förväntade ökningen av ärenden, har en kollega till Anna Nilsson anställts. Därmed finns det nu två personer i Mölndals stad som jobbar med dödsbohandläggning.

– Det känns bra att vi kan stötta varandra, i synnerhet vid hembesök. Ibland kan en person ha legat avliden under en tid i bostaden och det gör sitt avtryck. Vi går in i en människas mest privata, säger Anna Nilsson.

LÄS MER:Ungdomarna samlades på e-sportarenan: ”Sjyst ställe”

LÄS MER:Världsherravälde på kartan – när barnen skapade brädspel

LÄS MER:Efter skottlossningen: Polisen söker filmmaterial från brottsplatsen

ANNONS