Lovisa Åblad är digitaliseringsstrateg på Partille kommun och hennes team har jobbat med den nylanserade hemsidan i ett år.
Lovisa Åblad är digitaliseringsstrateg på Partille kommun och hennes team har jobbat med den nylanserade hemsidan i ett år. Bild: Partille kommun

Makeover för Partilles hemsida: ”Mer användarvänlig”

Efter ett års slit kan kommuninvånarna nu vila ögonen på Partilles nya hemsida. Utseendet är inte allt, och det är framförallt funktionen och nya innehållet som skaparna lyfter fram.
– Sajten var i behov av uppfräschning. Nu är det mer användarvänligt och lättare att hitta information, säger Partilles digitaliseringsstrateg Lovisa Åblad.

ANNONS
|

Hon har projektlett satsningen som i dagarna blygsamt lanserades med nyheten: ”Ursäkta röran – vi bygger om”. Några små buggar, som det kallas på IT-språk, återstår att ta hand om men annars är allt klart.

Förbättrad användarvänlighet på Partilles nya hemsida

Lovisa Åblad förklarar att nya sajten, där företaget Nexer har stått för den tekniska utvecklingen, är mer överskådlig och lättnavigerad för kommuninvånarna. Det ska helt enkelt bli lättare att hitta det man är ute efter, samtidigt som informationen ska bli lättare att ta till sig.

– Vi förtydligar, förenklar och förkortar. Vi ska inte ha för långa texter som invånarna måste tröska igenom.

Är målet att öka trafiken?

ANNONS

– Nej, det kommer nog inte bli någon ökad trafik. Invånarna söker sig till hemsidan när de har behov av att hitta tjänster eller information. Vårt mål är att ha kvalitet på innehållet och att man enklare ska kunna hitta på sajt. Och att invånarna ska känna sig nöjda.

Tillgänglighetsanpassning av partille.se enligt EU-regler

Nils Wilhelmsson, kommunikatör med webbansvar, som har varit inkopplad i projektet senaste halvåret berättar att det i snitt är 1 000 besökare per dag på partille.se. Man har använt sig av statistik och användarbeteende för att snickra ihop nya sajten ut för att kommuninvånarna ska känna sig nöjda. I uppdraget har även ingått att tillgänglighetsanpassa hemsidan så att blinda användare eller om man har något annat handikapp ska kunna ta del av innehållet, enligt rådande EU-lagstiftning.

Förutom den ökade användarvänligheten gillar han att sidan har blivit snyggare.

– Vi är supernöjda med resultatet.

Vad är det kommuninvånarna är mest intresserade av?

– Barn och utbildning ligger alltid i topp och då är det vårdnadshavare till barn som är inne och kollar. Med nya hemsidan har vi en bättre möjlighet att anpassa startsidan och kan enkelt lägga det som är mest aktuellt längst upp. Som till exempel grusupptagning under våren som många invånare brukar fråga om.

Att hemsidan nu är uppe efter ett års projektarbete kommer firas enligt gammal god kommunsed.

– Vi är dåliga på att fira. Det blir lite fika inom teamet som har jobbat med det, säger Lovisa Åblad.

LÄS MER:Efter inspektion: Skolkök håller inte måttet

LÄS MER:Föräldrar inte välkomna på skolavslutningen om de har barn i fel klass

LÄS MER:Vandalisering på Furulunds skola – för 100 000 kronor

ANNONS