Kvinnan från Sävedalen skulle tidigt en morgon i slutet av augusti ta flyget från Landvetter till Heathrow i London. Avgångstid var klockan 07.00 men 04.45 kom beskedet att flyget ställts in på grund av säkerhetsskäl.
Hon blev erbjuden ett ersättningsflyg med avgång samma tid men tre dagar senare, men tackade nej då hon hade ärenden i London som inte kunde vänta. För att komma iväg tvingades hon i stället köpa en biljett från ett annat flygbolag med avgångsort Örebro och be sin pappa köra henne dit. Den nya biljetten kostade 4 000 kronor.
Hon kontaktade bolaget med det inställda flyget med sina krav: lagstadgad ersättning för inställt flyg, 4 000 kronor för den nya flygbiljetten och bensinersättning på 800 kronor för körningen till Örebro.
”Inget annat än skälig kompensation”
Flygbolaget vägrar ersätta kvinnan med något alls då de anser att flyget ställdes in av säkerhetsskäl, en anledning som de räknar som bortom deras kontroll. Andra utlägg ersätter de av princip inte. Därför hänvisar de kvinnan till hennes reseförsäkring.
I sin anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, dit hon nu vänder sig för att försöka få rätt, skriver kvinnan:
”Det är inte annat än oansvarigt att bolaget lägger över detta på mig och att jag ska söka ersättning från mitt försäkringsbolag då detta borde ligga i deras intresse att försäkra sin verksamhet. Det jag begär är inget annat än skälig kompensation.”
LÄS MER:Blev lovad ersättning för inställt flyg – fick inga pengar
LÄS MER:Drömresan ställdes in – fyra månader innan avgång
LÄS MER:Äldre man vann presentkort på resa – resebolaget vägrar boka om för familjen