Historien bakom kommunens slogan – så tycker Partilleborna om ”Mitt i det goda livet”

Många Partillebor har någon gång stött på kommunens slogan: ”Mitt i det goda livet”, men vad betyder den egentligen? Och hur kom den till? Partille Tidning tar pulsen på stan och frågar kommuninvånarna vad de egentligen tycker.

ANNONS
|

En majoritet av Sveriges 290 kommuner har i dag en slogan. Oftast syftar den till att marknadsföra kommunen i olika sammanhang genom att locka till sig turister, få en större inflyttning eller som i Partille – vara en del av kommunens vision.

Enligt Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande, kan formuleringen ”mitt i det goda livet” härledas tillbaka redan till 2005, då Västra Götalandsregionen tog fram sin slagkraftiga slogan ”det goda livet”.

LÄS MER:Ungas boklån minskar - men inte i Partille

– Det var på den tiden vi i kommunen pratade om att ta fram en egen vision och eftersom regionen valt ”det goda livet” tyckte man det var ganska självklart att Partille, som ligger mitt i regionen, därför är ”mitt i det goda livet”, säger hon.

ANNONS

Exakt när dagens slogan antogs är hon däremot mer osäker på, inte heller kommunikationsavdelningen vet exakt. För att reda ut alla frågetecken kopplas därför kommunens arkivarie Marie Engelke in. Hon tar sig glatt an uppdraget att gå till botten med när ”mitt i det goda livet” egentligen kom till.

Allums invigning blev startskottet

Efter en snabb sökning visar det sig att första gången som slogan dyker upp i arkiven är 2006 då köpcentret Allum ska invigas under våren.

– I beslutet står det att det ska göras en nytryckning av en reklambroschyr där det står ”Partille – mitt i det goda livet”, säger Marie Engelke.

Det är första gången uttrycket används i något av kommunens arkiverade dokument. Bara först två år senare dyker det upp igen, nu som huvudformulering när Partille ska anta sin nya vision för 2020 – och där står den kvar än i dag.

LÄS MER:Hon blev ”Årets uppstickare” – gör succé med modeinspirerade bärsjalar

Kunde ha blivit något helt annat

Men, det var inte helt självklart att det skulle komma att bli den slogan som antogs. I arkiven hittas även en motion från Kristdemokraterna där de föreslår ”Partille – en kommun” som ny slogan.

Marith Hesse (M) är glad över att det blev den slogan som det blev.

– Vi vill ju se till att vi lever och har det gott här mitt i regionen. Jag är ju själv uppvuxen här och tycker att närheten till grönområden, natur och samtidigt storstadspuls rimmar bra med vår kommunslogan, säger hon.

Hon nämner också att en bra skola, ett bra föreningsliv och människorna som väljer att bo i kommunen blir det som definierar ett gott samhälle.

LÄS MER:Partille vill se över vaccinkrav inom vården

”Ska ju vara gott att leva hela livet”

Genom åren har slogan synts på otaliga kommunala dokument och den har också fått nytt liv i samband med att den inkorporerades i kommunens nya strategi för 2035. Men trots att kommunen är nöjd med sin slogan öppnar den så klart upp för tolkning. Hur uppfattar egentligen Partilleborna sin gemensamma paroll?

Enligt en pensionerad kommunarbetare som Partille Tidnings reporter möter ute på Kyrktorget är den inte så dum. Hon gillar tanken på att det ska vara gott att leva, men det där med ”mitt i livet” vet hon inte om hon håller med om riktigt.

– Det ska ju vara gott att leva hela livet, inte bara mitt i det, säger hon.

När hon får frågan om hon tycker att kommunen borde se över sin slogan och hitta en ny nickar hon ändå instämmande.

– Ja, kanske det.

LÄS MER:Hela listan: Så många miljoner kostade dyraste villan i Partille senaste månaden

”Bra om den var mer tydlig”

Miriam Rivelsrud är en nyinflyttad Partillebo som ännu inte känner till kommunens slogan, när hon hör den tycker hon ändå att den stämmer in på hennes upplevelse av kommunen. Däremot berättar hon att på en skylt vid en byggarbetsplats i kommunen har hon läst något hon tycker skulle passa bättre.

– Där stod det ”Bo på landet mitt i stan”, den tycker jag är riktigt bra. Här finns bondgårdar och man behöver samtidigt aldrig åka in till stan för allt finns redan här, säger hon.

Även Lavina Kaban som arbetar i centrala Partille uppskattar slogan som den är nu, men hade gärna sett att den hade uttryckt mer om vad kommunen vill uppnå.

– Det är en go stämning här, men det hade nog varit bra om den var mer tydlig på det sättet, säger hon.

LÄS MER:Klövern satsar på paddelbana och fler butiker i Sävedalen

Önskar mer fokus på skolan i stället

En annan som inte heller är riktigt nöjd med kommunslogan är Partillebon Mikael Sjöman. Han har själv arbetat i reklambranschen och anser inte att det är något en kommun ska ägna sig åt.

– Det är bara trams. Ta bort den, kommunen är inget företag som kan lägga miljoners miljoner på att komma på sånt där. Som Trelleborg till exempel som blev ”palmernas stad” och så planterade de tolv palmer i stan efter det, säger han.

I stället vill han se satsningar på staden i sig, särskilt pekar han på skolan som bara ligger några hundra meter bort från centrala Partille.

– Ta min sons skola där studieresultaten är katastrofala. Fixa skolan istället för att fokusera på massa reklam, annars flyttar vi nog härifrån, säger han.

Hans fru Julia Sjöman instämmer. Även hon tycker att slogan snarare riktar sig mot de som reser till kommunen, som kanske kan tycka den då är lite kul.

– För oss som bor här däremot så betyder den inte så mycket, säger hon.

LÄS MER:Trots löftet: Därför sprack planen för Kyrktorget

Öppnar för egna tolkningar

Enligt Marith Hesse (M) är det däremot inte på agendan att genomföra något byte av kommunens ledord.

– Vi är nöjda, det är inget vi har tänkt på. Det är nog mer andra delar som inriktning och värderingar som ändras. Sen tycker jag väl alltid att det viktigaste inte är slogans utan det man gör i vardagen. Jag är lite allergisk mot att ta fram nya profiler och lägga miljoner på att ändra namn eller logotyp. Nej jag tycker att den är väldigt bra, säger hon och lägger till:

– Sen är det klart att alla vill leva mitt i det goda livet, men vad det är det får man läsa in själv.

Så har andra kommuner valt att marknadsföra sig

  • Fagersta: ”Här får du livstid”
  • Hjo: ”I love Hjo”
  • Trosa: ”Världens ände”
  • Vilhelmina (tidigare slogan): ”Vild och vacker”
  • Enköping: ”Sveriges närmaste stad”
  • Piteå: ”Det är hit man kommer när man kommer hem”
  • Lekeberg: ”Lika roligt som det låter”
  • Kristinehamn: ”Picasso valde Kristinehamn, välkommen du också”
  • Österåker: ”Mer än bara en anstalt”
  • Skurup: ”When in Europe – Don't miss Skurup”
  • Säter: ”Jag är tokig i Säter”
  • Vingåker: ”En promille kan inte ha fel”
  • Grums: ”Så mycket mer än du tror”
  • Karlstad: ”Där solen alltid skiner”
  • Gislaved: ”Kommunen på G”
  • Södertälje: ”Södertälyeah
  • Åmål: ”Alltid något, sa han som fick se Åmål” / ” Åmål vid Vänern”

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS