Hållplats vid Finngösa klar – men lågt fartgupp oroar

Flera resenärer uppskattar den nya hållplatsen vid Finngösa som är klar sedan ett par veckor tillbaka. Nu kan bussarna köra på en egen fil och det blir inga köer som bildas vid hållplatsen, men en resenär som har barn är kritisk mot de nya fartguppen.
– De är för låga och bilarna kör fortfarande som idioter, säger hon.

ANNONS
|

Körbanan är uppdelad mellan bilister och bussar. Det är en stor skillnad mot hur Finngösa hållplats såg ut innan renoveringen drog igång för snart ett år sedan. Arbetet drog ut på tiden och blev ett halvår försenat, vilket föranleddes av bland annat tjäle i marken. Men sedan ett par veckor är den nya hållplatsen klar och bussarna rullar smidigt fram till resenärernas stora glädje. De långa bussarna kör smidigt upp på en fil och bilisterna på en annan på den alldeles nya vägbanan.

Minna Järpfjord brukar ta bussen till Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke till vardags och hon tycker hållplatsen blev bra.

ANNONS

– Det är väldigt mycket smidigare för bussen, det slipper bli köer med bilar. Sen blev det väldigt fint, men lite synd att dom tog bort allt gräs på andra sidan, säger hon och pekar mot hållplatsen närmast motorvägen, säger hon.

Minna Järpfjord brukar ta bussen till Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke till vardags och hon tycker hållplatsen blev bra.
Minna Järpfjord brukar ta bussen till Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke till vardags och hon tycker hållplatsen blev bra. Bild: Shamiram Demir

Hon tycker att hastigheten på 40 kilometer i timmen överlag hålls av bilisterna.

– Nu är det alltid vissa som fortfarande håller för hög hastighet, men i det stora hela är det bra.

På andra sidan står Shaylin Zare och väntar på bussen mot Gamlestaden. Hon har hälsat på sin syster som bor i Partille. Även hon är nöjd med den nya hållplatsen vid Finngösa.

– Det blev jättebra faktiskt, det var katastrof när de renoverade, men nu är det jättefint och bra.

Shaylin Zare har hälsat på sin syster som bor i Partille. Även hon är nöjd med den nya hållplatsen vid Finngösa, som blev ett helt halvår försenad.
Shaylin Zare har hälsat på sin syster som bor i Partille. Även hon är nöjd med den nya hållplatsen vid Finngösa, som blev ett helt halvår försenad. Bild: Shamiram Demir

Camilla Gustafsson: ”De är för låga och bilarna kör fortfarande som idioter.”

Camilla Gustafsson har barn som brukar ta bussen till sin skola i Vallhamra och hon är inte nöjd med hur låg guppen är vid hållplatsen. Den är alldeles för låg och det gör att bilisterna inte saktar ner tillräckligt, anser hon.

– De är för låga och bilarna kör fortfarande som idioter.

Hennes barn går över i princip varje dag då det är skola. Hon är nu mycket orolig över vad som kan hända och vill att ansvariga gör om jobbet.

– De kanske har gjort rätt, de kanske har gjort fel, jag vet inte, men fartguppen får gärna höjas, säger en irriterad Camilla Gustafsson som försvinner in bakom bussdörrarna.

Har gått enligt plan

Fartguppen vid den nya hållplatsen vid Finngösa är byggd enligt de ritningar som funnits på kommunen. Men det har funnits en del farhågor kring utformningen redan på planeringsstadiet.

– Ja, vi har haft synpunkter på hela projektet, förklarar Marcus Hull, driftingenjör på Gata- och park.

Vad är tanken med fartguppen?

– Att folk ska sänka farten, det finns också en 40-skylt innan för bilisterna.

Har det gjorts någon hastighetskontroll där ännu?

– Nej, jag tror inte man har haft hastighetskontroller, det tror jag inte.

Vi har pratat med föräldrar som är oroliga för att deras barn ska gå över där?

– Det förstår jag, men samtidigt, det är 40-skyltar som visar vilken fart det ska vara där, men sen är det människan som inte respekterar det kanske.

Vad anser du själv om fartguppen som byggts dit?

– Jag tycker själv inte att fartguppen känns jättemycket.

Men Marcus Hull förklarar att det finns orsaker till att fartguppen är låga. Främst handlar det om att kunna köra med snöröjningsmaskiner som ska klara att få bort snön vintertid.

– Jag är jätterädd för snöröjningen i Finngösa som det ser ut nu också, vi riskerar att köra sönder allting.

Var massorna med eventuell snö ska hamna är också något han oroar sig över.

– Men på trafikavdelningen har man sagt att man gjort bedömningen att det ska gå, förklarar Marcus Hull och litar på kollegorna.

LÄS MER:Vägarbete försenas till april – tjäle sätter stopp

LÄS MER:Vägarbetet vid Finngösa drar igång igen: ”Kämpigt”

ANNONS