Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Här möter Partilles ”draknäste” sommarens unga företagare

Årets upplaga av Unga sommarföretagare i Partille är i full gång. Under måndagen fick sju lovande ungdomar möjligheten att pitcha just sin affärsidé för de utvalda lokala ”drakarna” – representanter från både näringsliv, bank och kommun.
– Det här är den bästa dagen på hela året, säger Marieke Wolter, drake och näringslivsansvarig vid Partille kommun.

Anspänningen går nästan att ta på när dörrarna till sessionssalen i Partilles kommunhus slår igen. Nu är alla på plats – sju förväntansfulla ungdomar ska äntligen få presentera sina affärsidéer för Partilles alldeles eget ”draknäste”.

Var och en av drakarna är väl utvalda lokala näringslivsexperter med representanter från Företagarna Partilles styrelse, en företagsmarknadschef från SEB, en rådgivare från Swedbank, och flera kända ansikten från kommunens toppskikt.

Bland annat kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse (M), Thorbjörn Carlsson (S) vice ordförande och näringslivsansvariga Marieke Wolter tillsammans med representanter från arbetsmarknadsenheten.

Drivhusets vd guidar ungdomarna

Programmet Unga sommarföretagare är i år inne på sin nionde omgång och har under årens lopp varit grogrunden för flera framgångsrika företagsidéer.

Ungdomarna får under tio sommarveckor möjligheten att få handledning av Mariah ben Salem Dynehäll, vd för Drivhuset Göteborg. De första två veckorna erbjuds även en intensivutbildning i företagande där deltagarna drillas i alltifrån prissättning till effektiv marknadsföring genom olika typer av workshops.

– Vi är nu en vecka in i utbildningen och redan nu har många gjort stora framsteg. Något som utmärker sig i år är att vi har mycket fler avancerade affärsidéer än tidigare år. Från att ha handlat om att baka kakor och sälja dem har digitaliseringen verkligen gjort avtryck, säger Mariah ben Salem Dynehäll.

Efter att ha inlett presentationerna i sessionssalen med en kort introduktion är det äntligen dags för de unga företagarna att ta plats på scen och alla tycks fånga drakarnas intresse.

”Man måste våga”

Först ut på scen var Mustafa Yasin, 19 år, som efter att själv ha höjt flera av sina betyg nu vill ta chansen och hjälpa andra att uppnå samma sak.

– Jag kan nu väldigt mycket om studieteknik och vad som krävs för att höja betygen, det är därför jag vill därför satsa på lokal läxhjälp för andra skolelever i Partille, säger han.

Anledningen till varför han valde att starta eget företag och söka till programmet är eftersom han ser en chans till att få mer frihet och erfarenheter för framtiden.

– Man måste våga göra saker som är lite obekväma och läskiga för att sedan kunna utvecklas och bli bättre. Det är vad jag vill uppnå med det här.

Översättningstjänst och digital marknadsförare

Näst upp på scen är Douglas Fredriksson som tack vare inspiration från sin pappa nu satsar på att hjälpa företag med sin digitala marknadsföring. Elnur Abbasov, 17 år riktar in sig på en liknande målgrupp, men vill förutom marknadsföring också erbjuda ett paket av andra tjänster som företaget kan ha behov av, som städning.

Edith Agelii, 15 år satsar på att måla och sälja handgjorda personliga kort, både specialbeställda men också digitala. När Samantha Gyllensten, 17 år går upp på scen inleder hon allt med att prata flytande engelska då hennes affärsidé är en översättningstjänst för företag.

Rådgivaren från Swedbank ställer sedan några frågor och poängterar att hon tror att det är en tjänst som behövs ute på marknaden.

Prissättning är en utmaning

Efter presentationen är Samantha Gyllensten lättad och glad att det gick så pass bra.

– Det är mycket att hålla koll på. Översättning var en idé jag haft sedan innan och tack vare Maria på Drivhuset har jag kunnat få bättre förståelse för hela företagsprocessen. Hon är ett riktigt powerhouse och har varit väldigt bra, säger hon.

Det svåraste med programmet menar hon hittills inte varit att pitcha idén utan snarare prissättningen.

– Det är alltid läskigt att bestämma värdet av sin tjänst för någon annan. Om du sätter priset för lågt signalerar man att det är låg kvalité men blir det för dyrt kan man också tappa kunder. Det är en svår balans att hitta.

”Begagnat ligger helt rätt i tiden”

Två andra som redan vid pitchen kommit en bit på vägen med sina företag var Mattis Hofvberg, 18 år och Truls Borgvall, 15.

Den förstnämnda med ett spelutvecklingsföretag han valt att kalla ”Coldnections” där han under en tvåårsperiod planerar att skapa ett pusselspel. Presentationen fick en hel del beröm av drakarna för att vara särskilt genomtänkt och tydligt kommunicerad.

Truls Borgvall var en av de yngsta deltagarna på plats, men också den som redan kommit en lång väg framåt med sitt företagskoncept – en hemsida kallad ”Repsweden” för försäljning av begagnade skor.

– När man köper skor från Blocket till exempel vet man aldrig om man blir lurad eller ej. Jag väljer därför med min affärsidé att samla begagnade skor på en sajt och garantera både hur produkten ser ut och att den faktiskt levereras säkert, säger han.

Daniel Larsson, företagsmarknadschef på SEB förklarar att han tror på affärsidéer där begagnade varor får nytt liv. Bild: Sara Höglund
Daniel Larsson, företagsmarknadschef på SEB förklarar att han tror på affärsidéer där begagnade varor får nytt liv. Bild: Sara Höglund

Lärde upp sig på Youtube

Under pitchen avslöjar han att han redan sålt 170 skor efter att ha varit i gång i två månader, något som inte förvånar draken och SEB:s företagsmarknadschef Daniel Larsson.

– Begagnat ligger helt rätt i tiden. Det här påminner mig om en liknande satsning kallad ”Vintagebar” som haft stora framgångar, säger han.

Truls Borgvall förklarar att han gjort alltifrån att bygga hemsidan själv till att köpa in skor från Blocket. Han har även använt sig av så kallad dropshipping från Kina.

Men hur fick han idén till allt?

– Jag såg tutorials på Tiktok och Youtube, sedan körde jag bara. Det känns kul att kunna tjäna pengar som ungdom och att samtidigt också kunna göra något bra för miljön genom att ge begagnade skor nytt liv, säger han.

Ungdomarna kommer driva sina företag hela sommaren fram till den 19 augusti då programmet har sitt slut. Då blir det nya presentationer för drakarna där de summerar hur allt har gått.

– Det ska bli så kul att se vad det blir av det, alla är väldigt drivna och duktiga. Jag hoppas att de genom programmet känner att de kan lära sig det hantverk som företagande är, hur man skapar ett värde för någon annan, säger Mariah ben Salem Dynehäll.

LÄS OCKSÅ: Pantea, 33, tog klivet – nu har hon startat sitt första företag

LÄS OCKSÅ: Hon blev ”Årets uppstickare” – gör succé med modeinspirerade bärsjalar

LÄS OCKSÅ: Porthällas gamla studenter om vad de gör i dag

LÄS OCKSÅ: Här startar eleverna företag – ”Glasklart” tillverkar växthus för alla

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.