Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Från förlossningsdepression till ultralöpare

Efter att ha hamnat i en förlossningsdepression satte Jessica Swärd på sig joggingskorna, stängde dörren och sprang bort från hemmet. Och hon började springa allt mer. I dag är hon, förutom ultralöpare, löpcoach samtidigt som hon parallellt tränar för att kvala in till landslaget.
– Jag behövde komma bort från hemmet så jag testade att springa, säger ultralöparen Jessica Swärd.

I år är det första året ultralöparen Jessica Svärd håller i löpträningar. I början av året utbildade hon sig till löpcoach och nuförtiden håller hon två till tre löpträningar per vecka för fem löpentusiaster i Partille centrum.

På torsdagar fokuserar coachen på intervallträning, på tisdagar hålls morgonpass klockan 06.15 och på söndagar är det tänkt att den nystartade gruppen ska springa i skogen.

– Tanken bakom gruppen är att jag själv vet hur bra man mår av att röra sig. Man kan sticka ut och löpträna när som helst.

Sprang för hälsan

Jessica Swärd började själv att löpträna på riktigt för åtta år sedan då hon hade hamnat i en förlossningsdepression.

– Jag behövde komma bort från hemmet så jag testade att springa. Sedan märkte jag hur bra jag mådde och hur bra det gick vilket gjorde att jag började att springa mer och mer.

Tidigare har hon haft perioder där hon sprungit några gånger per vecka samt utövat aerobic och spinning. I och med förlossningen blev det dock något helt annat.

– Jag blev en löpare på riktigt.

Löpträningen fastnade hon för då det var så enkelt att fixa en barnvakt och hon inte heller behövde någon dyr utrustning. Efter ett tag köpte hon ett löpband som hon sprang på medan barnen sov.

– Jag började med att springa varannan dag men inte så långa sträckor. Sedan blev det bara att jag sprang längre och längre. Jag märkte att jag var bra på att springa långt.

Effekter av träningen

Löpträningen gav henne ett lugn och hon blev enligt henne själv en trevligare människa.

– Jag märker i dag att jag har mer energi på jobb. Att springa och ta ut sig, det ger en jättegod känsla.

Förutom att hon själv mår bättre hoppas hon på att influera barnen till att det är naturligt att träna.

– Man rör på sig och det är bra för kroppen och hjärnan. Vissa säger att de önskade att de hade lika mycket energi som jag men den energin hade jag inte haft om jag inte tränat.

Nuförtiden springer hon ofta på morgonen och därför inkluderar hon ett sådant pass för gruppen.

– Att träna på morgonen är viktigt för man får en fortsatt bra dag efter det. Vissa tjejer är osäkra över att springa själva så tidigt på morgonen och då kan de istället springa i en grupp.

Satsar på VM

Anledningen till att hon springer i dag är dels för att må bra, dels för att prestera för de ultramaraton hon i dag tar del av. På 6 timmar springer hon i genomsnitt 79 kilometer och 100 kilometer springer hon på åtta timmar. Under 24 timmar springer hon 223 kilometer.

– Jag är inte jättesnabb men uthållig så om jag vill vara bra på något så ska det vara långa lopp.

Förra året skulle hon under EM springa ett 24-timmarslopp men det ställdes in på grund av pandemin. I år ska hon försöka att kvala in till landslaget i och med VM.

– Om man springer 100 kilometer under åtta timmar och fem minuter kvalas jag in men det känns fantastiskt att bara blivit uttagen utifrån att jag springer fem minuter under landslagets kvaltid.

Under uttagningarna i april tror Jessica Swärd att hon har stora chanser att lyckas.

– Jag ska fixa det efter alla sega pass som jag har orkat med. VM har varit moroten.

I och med löpcoachningen hoppas ultralöparen på att deltagarna kommer att komma igång och inte bara på gruppens pass.

– De behöver inte tävla eller springa långt men att sprida intresset särskilt till de som mår psykiskt dåligt så att de kan förstå hur härligt det är att springa.

En som deltar i löpgruppen är Marvel Mijokovic. År 2019 blev hon sjuk och sedan dess har hon inte sprungit lika mycket.

– Jag hittade av en slump ett inlägg om löpgruppen på Facebook. Innan hade jag svårt att träffa människor men jag tänkte att måste göra det någon gång då jag ändå har velat springa igen. Jag vill komma tillbaka till rutiner och trots att jag inte kommer att kunna att springa långt betyder det mycket för mig att komma ut igen, säger hon innan hon börjar att värma upp tillsammans med resten av gruppen.

LÄS MER: En minuts spel gav Felix Möller ett EM-guld

LÄS MER: Allt fler tjejer hoppar av idrotter – nu tänker Furan IK i nya banor

LÄS MER: Nina Koppang, 19, drabbades av blodproppar i lungorna

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.