Forskaren: Black Week en fälla för handlarna

Black Week måste styras mer av politikerna för att det inte ska spåra ur. Det anser forskaren som pratat med flera handlare som oroas över att Black Week alltmer ”äter av deras marginaler”. En del företag vill inte vara del av kampanjen men tvingas för att inte tappa kunder till konkurrenterna.
– De står inför ett vägskäl, säger Gabriella Wulff, forskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

ANNONS
|

LÄS MER:Black Week igång – handlare oeniga om dess betydelse

LÄS MER:12 000 bullar på en dag – Kanelbullens dag är bageriets ”Black Friday”

Gabriella Wulff är forskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan i Göteborg. Hon noterade att flera företag upplevde problem kring realisationer, men även andra prisnedsättningar såsom Black Week-kampanjerna och ville se mer hur företagarna resonerade. För samtidigt som de ville ha lönsamhet gick det inte ihop med idén om hållbarhet.

– De märker att marginalen per produkt går ner och att de tjänar mindre per produkt. Så de behöver sälja högre volymer för att få samma lönsamhet, summerar Gabriella Wulff.

Gabriella Wulff forskar om realisation inom klädbranschen vid Handelshögskolan i Göteborg.
Gabriella Wulff forskar om realisation inom klädbranschen vid Handelshögskolan i Göteborg.

Företagen är ”fast i en rävsax”

Hon har intervjuat åtta företag, men ihop med jurister och och entreprenörer kopplade nära klädbranschen har det blivit totalt 33 intervjuer som ligger till grund för hennes studie om prisnedsättningar. Gabriella Wulff har också observerat hur företagen kommunicerar utåt i sina erbjudanden online i samband med Black Week. Ett fenomen som blir alltmer utdraget över tid och där alltfler aktörer deltar.

ANNONS

– De allra flesta säger sig vilja ställa sig utanför. Men det är svårt, för ställer de sig utanför så riskerar de att tappa marknadsandelar till konkurrenter.

Handlarna har interna diskussioner kring att delta eller att inte delta i Black Friday och vad som kan hända om man ställer sig utanför. De är helt enkelt ”fast i en rävsax”.

– De väljer ändå att vara med för att de ser att det driver väldigt mycket försäljning. Men de måste sälja i stora volymer och det blir problematiskt ur hållbarhetssynpunkt, säger Gabriella Wulff.

Motrörelse har börjat växa emot Black Week

Sedan finns ett antal företag som aktivt tagit ställning och valt att inte delta i kampanjen. Hon nämner premiummärken som Filippa K, Asket och även möbeljätten IKEA.

– Förra året gick de ut och gjorde ett stort statement av att de nobbar Black Friday, säger hon.

Även Naturkompaniet har gjort en grej av att de inte deltar i köphysterin och "istället lyfter vi fram hur du kan förlänga dina prylars livslängd genom att vårda och reparera.” skriver de på hemsidan. De erbjuder gratis vaxning till kunder under fredagen som de valt att kalla Green Friday.

Dessutom har en motrörelse uppstått som kallar sig Cirkulär Monday, som infaller måndagen innan Black Friday, och som uppmanar till en hållbar konsumtion. Bakom kampanjen står föreningen Medveten Konsumtion i Sverige – en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening.

Svensk Handel spår nya köprekord i år

Men siffror visar att köpkampanjen som började i USA och har slagit igenom i flera europeiska länder är ett fenomen som bara växer.

– Samtidigt verkar det som att Black Friday kommer att kunna slå rekord även i år, konstaterar hon och hänvisar till branschorganisationen Svensk Handels siffror.

Förra året var ett speciellt år, det blev det ingen tillväxt, men däremot ökade e-handeln stort inom klädbranschen. Året innan dess, 2019, handlade svenskarna för 7,1 miljarder kronor under Black Friday.

Gabriella Wulff: ”Det är litet av ett vägskäl som många står inför just nu”

Fenomenet har blivit enormt inom svensk handel idag. Men interna diskussioner bland företagen förs aktivt om hur man kan styra mer för att bidra till en hållbar konsumtion för där finns en tydlig vilja hos företagen som hon har studerat.

– Det är litet av ett vägskäl som många står inför just nu, konstaterar Gabriella Wulff.

För att det ska kunna bli en motkraft till Black Week måste fler aktörer gå samman, så att företagen som står emot kan minimera riskerna att tappa försäljning till nån konkurrent.

Vem mer skulle kunna styra utvecklingen?

– Det hade varit bra om det skulle kunna lagstiftas i högre grad kring kampanjer och erbjudanden, säger Gabriella Wulff, som förklarar att Black Week inte går in under begreppet realisation som har mycket tydligare ramar inom lagstiftningen.

Här hänvisar hon till att politikerna har en del ansvar att till exempel sätta ner foten kring hur länge en kampanj får pågå och vara utformad.

– Man hade kunnat ha ett tydligare regelverk kring hur det får användas, där man skulle kunna ha typ en dag istället för Black Week eller Black Month som det har blivit ibland.

LÄS MER:Var fjärde prissänkning en bluffrea

LÄS MER:Så står du emot köphetsen på Black Friday

REA i marknadsföringslagen

Begreppen, rea, realisation eller uttryck med motsvarande innebörd, så som extrapris eller fyndpris, regleras i marknadsföringslagen.

Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken i sin marknadsföring förutsatt att:

Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet,

Försäljningen sker under en begränsad tid, och

Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Källa: Svensk Handel

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS