Flygets klimatomställning – tema på branschträff

”Fortsätt flyg!” var på många sätt uppmaningen när Swedavia bjöd in till branschträff under fredagsförmiddagen. Men på agendan stod i huvudsak frågan om flygets klimatomställning.
– Jag tycker inte att det går tillräckligt snabbt, säger Cecilia Andersson, miljöchef på Göteborg Landvetter flygplats.

ANNONS

När Swedavias årliga branschträff ”Take off” anordnades på Landvetter flygplats under fredagsförmiddagen var det flygets klimatomställning, som i huvudsak, stod i fokus. Men även flygets roll i en ökad civil och militär beredskap avhandlades.

På plats, förutom representanter från Swedavia, var bland annat Härrydas kommunstyrelseordförande Per Vorberg (M), kommunens näringslivschef Helena Alterby Nordström samt representanter från Säpo, polisen och Försvarsmakten.

”Omställningen går inte tillräckligt snabbt”

En som under fredagsförmiddagen tog ton på scen var Cecilia Andersson, miljöchef på Göteborg Landvetter flygplats. Hon berättade bland annat om Swedavias arbete med att minska koldioxidutsläppen från deras flygplatser. Sedan år 2020 är all deras egen verksamhet fossilfri och de har som mål att allt flyg till och från deras flygplatser ska vara fossilfritt till år 2045.

ANNONS

Men Cecilia Andersson är självkritisk och tycker att man behöver göra mer.

– Jag tycker inte att det går tillräckligt snabbt. Det viktigaste just nu skulle jag säga är att fler inser att man kan välja flyget, men välja att flyga med förnybart bränsle. Men jag ser också att vi behöver en robust försörjning av fossilfri el.

Flyget ska ställa om: Till fossilfritt, vätgas eller el

Idag drivs flygplanen i huvudsak av jetbränsle, men i framtiden ser branschen att en stor del av flygandet, och på sikt allt flygande, ska ske med fossilfritt, hållbart biobränsle (SAF), vätgas eller el.

– De största utmaningarna just nu är tillgången och priset på biobränsle. Och det hänger ju ihop. För är tillgången liten och efterfrågan låg, då blir kostnaden högre, säger Cecilia Andersson.

För den som vill flyga, men utan koldioxidutsläppen, finns det redan idag möjligheten att köpa biobränsle, SAF, till sin resa.

– Man köper för ett visst belopp och sedan i slutet av året räknar man ut hur många resor som har gjorts. Så man köper en andel biobränsle och den volymen biobränsle tankar vi sedan in i ett flygplan, säger Cecilia Andersson.

Hon fortsätter:

– Och då puttar det ju undan motsvarande mängd fossilt bränsle som egentligen skulle tankats.

Det är ju inte Swedavia själva som flyger flygplanen. Hur kan ni påverka omställningen?

– Det handlar mycket om samverkan och vi jobbar tätt med flygbolagen. Men det vi konkret gör just nu är exempelvis att vi står för 50 procent av den extra kostnad det innebär om de väljer att tanka SAF. Vi lade 20 miljoner på det förra året och i år blir det 40 miljoner. Vi vill ju att flygresor här och nu blir fossilfria och vår förhoppning är att om vi ökar efterfrågan, så kanske fler vågar satsa och då kanske priserna går ner.

”Då blir det att likställa med tåget”

Cecilia Andersson hoppas också att fler myndigheter, företag och andra verksamheter som har möjligheten ska ta chansen att välja flyget, men att betala lite extra för att resa med biobränsle.

– Och man kan ju göra det ihop med oss. Om exempelvis en kommun, eller ett företag, skulle vilja ha möjlighet att flyga, då kan man ju ha i sin resepolicy att det ska ske fossilfritt, förklarar hon och lägger till:

– Och då blir det att likställa med tåget. Då kan man vända sig till Swedavia och vara med i en gemensam upphandling av tjänsteresor. Och det kan man göra för alla flygresor man gör eller för vissa delar.

LÄS MER:Kommunens seger: Vann miljonstrid om fällda träd i Öjersjö

LÄS MER:Vänstern ville göra om anbudsrundan till simhallen: ”Brist på konkurrens”

LÄS MER:Poppels brödöl: ”Lite som Professor Balthazar”

ANNONS