Genrebild på en A-traktor.
Genrebild på en A-traktor. Bild: Aron Engman

Efter dödsolyckorna: Skärpta krav på A-traktorer

Snart kan det bli krav på bilbälte, vinterdäck samt en tydligare gräns för antal passagerare för alla A-traktorägare.
Dessutom kan det bli regelskärpningar för att hindra manipulering och hastigheten på 30 kilometer i timmen ska vara kvar.

ANNONS
|

På tisdagen föreslår Transportstyrelsen ett antal åtgärder i en redovisning till regeringen för att öka trafiksäkerheten för A-traktorer.

Bakgrunden till förslaget är antalet A-traktorers spirande framväxt. Nu finns det över 50 000 registrerade A-traktorer, vilket är en fördubbling på två och ett halvt års tid.

Samtidigt har olyckorna med A-traktorer blivit allt fler. I fjol var det 368 olyckor med personskador kopplade till fordonet. Ökningen av antalet olyckor är större än antalet A-traktorer, och olyckorna har tredubblats sett till det årliga genomsnittet mellan 2016 och 2019.

Hastighetsgränsen ska inte höjas

Det har varit en fråga om att höja hastigheten för A-traktorer från 30 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen. Men på grund av de ökade trafiksäkerhetsriskerna och olycksutvecklingen har Transportstyrelsen landat i att hastighetsgränsen bör vara oförändrad, men det kan komma att förändras i framtiden.

ANNONS

”Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt”, skriver Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Förhoppningen med förslagen som lämnas in till regeringen är att trafiksäkerheten ska förbättras.

”Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter”, skriver Josefin Hallenberg.

Transportstyrelsens förslag i korthet

  • Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
  • Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
  • Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
  • Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
  • Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
  • Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
  • Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
  • Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
  • Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

ANNONS