Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Dyrare livsmedel tvingar Cederleüfs & Svenheimers att höja priserna

Normalt höjer bageriet Cederleüfs & Svenheimers sina priser en gång om året. I år blir det minst två. Anledningen är eskalerande livsmedelspriser.
– Socker, mjöl, kaffe, mandel, i princip allt stiger kraftigt och det är inte slut än, säger bageriets vd Anna Pennbrant.

LÄS MER: Poppels öppnar bryggeri i Göteborg – satsar vidare i Jonsered

Så gott som varje dag plingar det till i Anna Pennbrants mejlkorg med mejl från leverantörer som flaggar för prishöjningar och de senaste två åren har varit lätt hysteriska när det gäller kostnadsökningar för livsmedel. I vissa fall handlar det om 100-procentiga ökningar medan i andra fall mer modesta mellan 20 och 30 procent. Men en sak är ändå ett faktum: På två år har det blivit väsentligt mycket dyrare att bedriva bageriverksamhet.

– Det påverkar såklart oss jättemycket och i slutändan är det ju kunden det drabbar mest. Om vi ska finnas kvar så måste vi höja våra priser och det vill vi ju helst inte göra för mycket, säger Anna Pennbrant, VD på Cederleüfs & Svenheimers i Partille.

LÄS MER: Eric Ericson förverkligar dröm om hantverksbageri i Jonsered

En balansgång

En krånglig ekvation som inte har någon enkel lösning men planen är att bageriet kommer att se över sina priser åtminstone två gånger om året istället för en gång som är det normala. Det innebär att vissa delar av Cederleüfs & Svenheimers sortiment blir dyrare eftersom produktionskostnaderna ökar.

– Samtidigt kan vi inte höja för mycket för då väljer kunderna bort oss så det är en balansgång. Och om vi inte kan höja priserna tillräckligt så sjunker ju våra marginaler och det påverkar vårt resultat, säger Anna Pennbrant som hört flera förklaringar till att priserna på livsmedel fullkomligt exploderat de senaste åren.

Corona är anledningen

Dåliga skördar, kaos i transportkedjorna, containerbrist och framförallt det som de flesta branscher skyller på när priserna sticker iväg:

– Coronapandemin. Jag är inte tillräckligt mycket ekonom för att helt förstå hur den påverkat priserna men den har ju onekligen gjort det.

Att köpa med sig en kanelbulle från bageriets café i Sävedalen kostar i dag 24 kronor (eller 5 för 100) och Anna Pennbrant tror absolut att det finns en bortre gräns för hur mycket människor är beredda att betala för en bulle. Men att den kanske inte är nådd än.

– Jag har nog trott det länge, varje gång vi höjt priset, men det har inte visat sig stämma. Så länge bullen är god nog så verkar många vilja unna sig, säger hon.

LÄS MER: 12 000 bullar på en dag – Kanelbullens dag är bageriets ”Black Friday”

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.