Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Bonden Leif om skyhöga dieselpriserna: ”Jättetufft”

Leif Gustafsson driver Lexby Gård tillsammans med sin hustru Kristina och har varit lantbrukare i hela sitt liv.
Men just nu är det svårt att få räkenskaperna att gå ihop, då den för verksamheten livsnödvändiga dieseln rusar i pris.
– Än så länge är det bara att försöka bita ihop, jag har inte så mycket till val, säger Leif Gustafsson.

Leif Gustafsson tog över Lexby Gård för ungefär 40 år sedan och tog då över jordbruket efter sin far och farfar.

Han driver gården tillsammans med sin hustru Kristina Gustafsson och man bedriver grönsaksodling, har ett musteri och hyr ut platser för hästar. Sedan 2007 föder man dessutom upp får.

I dagsläget har man ett drygt femtiotal tackor och två baggar som varje år producerar runt 100 lamm.

Sedan förra året har dock kostnaderna för att bedriva jordbruk ökat. Det handlar om ökade priser på konstgödsel, men också på drivmedel.

Oljepriset steg under 2021 och fortsatte rusa upp över hundra dollar fatet i samband med Rysslands invasion av Ukraina. Det är första gången sedan 2014 som fatpriset på Nordsjöoljan Brent överstiger 100 dollar och dyrare kan det bli, då Ryssland står för stora delar av världens oljeproduktion.

Klimatsatsning höjer priset

Men det har inte bara med oljepriset att göra, utan det handlar också om den så kallade reduktionsplikten regeringen beslutade skulle träda i kraft 1 juli 2018. Reduktionsplikten syftar till att hjälpa Sverige att minska sitt klimatavtryck och innebär att en högre andel biodrivmedel måste blandas i diesel och bensin än tidigare. Det får till följd att priset ökar, eftersom biodrivmedel är dyrt.

Den 7 mars låg dieselpriset på 25,32 kronor litern. Det innebär att literpriset ökat med 9,25 kronor jämför med samma datum förra året, då en liter kostade 16,07 kronor. Det är en prisökning på 57,5 procent.

– Vi har ju traktorer och lastmaskiner och såna grejer som måste gå, som är för driften som inte går att ställa. Den här prisökningen slår väldigt hårt, så klart, säger Leif Gustafsson.

Nästan 10 000 kronor dyrare – i månaden

På Lexby Gård går det åt runt en kubik diesel per månad. Det motsvarar 1 000 liter. Det innebär att det bara i diesel kostar 25 320 kronor att få verksamheten att gå runt. En prisökning för paret Gustafsson på 9 250 kronor jämfört med för ett år sedan.

– Det känns och precis som de flesta känner till har elpriset också skenat iväg. Som lantbrukare är jag beroende av de här sakerna så det är tufft. Det är jättetufft, säger Leif Gustafsson och fortsätter:

– Alla människor i samhället drabbas också och det slår mot alla, även de som själv inte kör bil. All transport i världen sköts ju av fordon som drivs av diesel och bensin. Det innebär nog att priset på det mesta kommer öka på sikt, tror jag.

Hundralappar extra per tank – för privatpersoner

För de som använder bilen som transportmedel istället för som arbetsredskap är effekterna av ökade drivmedelspriser också kännbara. I en personbil med en tank på 70 liter kostar det i dag 657,5 kronor mer att fylla tanken med diesel än för ett år sedan. Kör man på bensin är en full tank 437,5 kronor dyrare.

Går ni runt som det ser ut nu?

– Än så länge är det bara att försöka bita ihop, jag har inte så mycket till val. Man avslutar inte det man byggt upp och hittar på något annat. Eftersom vi har djur så måste man mata dem ändå. Livet måste fortsätta. Dessutom känns det dumt att klaga när folk har det mycket värre nere i kriget i Ukraina.

Finns ljuspunkter i tillvaron

Leif Gustafsson berättar att han inte varit med om liknande kriser när det kommer till just drivmedel förut, men att det fanns en viss oro under 70-talet.

– Då var det ju oljekris och det talades om att man skulle börja ransonera drivmedel, men det blev inte så till slut.

Hur orkar ni kämpa när det blåser motvind?

– Det som är roligt för oss är lammningen som börjar snart, det är väldigt roligt. Det finns ju ljuspunkter, det är roligt när man går och matar djuren. De bryr ju sig inte om dieseln kostar mycket eller att det är krig i Europa. De kan man hämta styrka av, säger Leif Gustafsson.

LÄS MER: Skördefesten i Lexby lockade storpublik

LÄS MER: Partilleborna bunkrar mat – pasta och konserver säljer slut

LÄS MER: Brist på ved för Partillebor – efter högt tryck

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

Så här prenumererar du och hämtar apparna:

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.