Så kommer de nya hållplatserna se ut i Partille

Hållplatser och busskurer i Partille ska få en ny design. Av den här anledningen höll Västtrafik en tävling om hur de nya hållplatserna ska se ut. Vid lunchtid på fredagen presenterades vinnarna.

ANNONS
|

Tävlingen som Västtrafik anordnade var öppen för alla och bestod av två steg. Juryn fick in 28 förslag på ritningar, både från arkitekter men också från privatpersoner. Vinnarförslaget kommer från den danska arkitektfirman Gottlieb Paludan Architects. Juryn anser att förslaget har ett nytänk i bygget genom valet av trä.

– Valet av trä var väldigt enkelt, vi har haft diskussioner internt om hur vi ska bygga det hållbart och trä var ett självklart val, säger Michael Stabell på Gottlieb Paludan Architects.

Peter Sim Sand fyller på:

– Jag är oerhörd glad och stolt över att vara en del av det här projektet. Vi är spända på att starta det så fort som möjligt.

ANNONS

Långsiktigt tänk

Busshållplatserna kommer, likt i dag, också bestå av glas. Huruvida de ska vara vandalismsäkra eller ej har Västtrafik och arkitektfirman inte diskuterat än. Men det finns en anledning till varför man har valt att ha med glas.

– Det är viktigt för oss att ha busshållplatserna transparenta. För att när man väntar på buss eller spårvagn vill man ha en bra vy. Du vill också känna dig säker när du åker kollektiv, säger Peter Sin Sand.

Peo Johansson är ordförande i juryn och delar Sim Sands åsikt om varför glas är viktigt.

– Vi måste också klimatskydda mot vind och regn, tillägger han.

Målbild 2035

De nya hållplatserna förväntas bli längre än de som finns i dag. Den längsta kommer bli 45 meter. Huvudsyftet är att bygga de längre hållplatserna när större och rymligare fordon ska trafikera för målbilden 2035.

Enligt Peo Johansson kommer fler åka kollektivtrafik i framtiden därför vill de ha större fordon för att avlasta trafik som går i genom centrum.

– I dag har vi mycket trafik som passerar centrum. Vi bygger ett system där man kan nyttja mellanstad och innerstad. Det innebär att man kan behöva göra byte för att komma till centrum men samtidigt få en attraktiv restid. Det ställer krav på hållplatser och att de stödjer fordon som passerar, säger han och fortsätter:

– Det kommer komma andra trafikslag i målbilden som inte blir lika långa i Partille men längre än i dag.

Vad är nästa steg i processen?

– Vi ska snart bygga en testhållplats och se om den fungerar i verkligheten. När vi jobbar med ritningar vill vi också testa att de fungerar i den riktiga världen, säger Micheal Stabell.

LÄS MER:Bildäck och skräp dumpas på parkering i Sävedalen

LÄS MER:Därför är ingången till Allum inplastad: ”Det var dags efter 16 år”

LÄS MER:Missräkning med takets sjösten – var förorenad och fick kasseras

ANNONS