• Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
  • Bild: JENNY FÖRANDER
    BLANDAD REPERTOAR. Mathilda Wallgren har tagit sig an PO Enquists Tribadernas natt medan Johanna Johansson sätter upp musikalen Shrek.

Stor bredd på Wendelsbergs teaterfestival

Mölnlycke

Wendelsbergs årliga teaterfestival är i full gång. Fram till på söndag går det att njuta av elva olika teateruppsättningar där alla kan hitta något i sin egen smak.

Wendelsbergs teaterfestival har funnits så länge att ingen riktigt kan svara på när den startade. Det är i huvudsak elever som går tredje året på Wendelsbergs teaterutbildning som har fått välja ut pjäser som de själva vill regissera som slutprojekt på utbildningen. Teaterelever som går i ettan och tvåan står på scenen och får ta emot regi.

– Att regissörerna själva har valt pjäserna innebär att man verkligen har passion för det man gör. Vi kommer att ge allt, säger Mathilda Wallgren som regisserar Tribadernas natt av PO Enquist.

Valde ut manus

Hon berättar att de började arbetet inför teaterfestivalen redan i augusti då de fick sätta sig i skolans manusbibliotek och välja ut vilka pjäser de skulle spela.

– Jag tycker om PO Enquists romaner och ville läsa hans pjäser också, förklarar hon valet att regissera Tribadernas natt.

Mathilda Wallgren beskriver att pjäsen handlar om August Strindbergs fru och hennes lesbiska älskarinna men även om konstnärens roll i samhället, ett ämne som känns relevant även i dag.

– Strindberg är ju den största kulturmannen av alla. PO Enquist väljer inte sida i pjäsen utan är intresserad av båda sidor. Han drog paralleller mellan suffragetterna och 70-talets feminism och nu går det att dra paralleller till dagens feminism, säger Mathilda.

Fastnade för musiken

Johanna Johansson som läser andra året på skolans musikdramatiska program valde att regissera musikalen Shrek.

– Jag kom över det albumet på Spotify och kände ”Wow, vilka vackra låtar” så jag tänkte att det skulle vara jätte­kul att regissera den,
säger Johanna.

Hon tycker att det har varit väldigt utvecklande att få prova på att jobba ur en regissörs synvinkel.

– Det har varit utmanande och kul att jobba med en så stor ensemble, att komma på övningar att göra innan man drar igång med repetitionerna och underhålla nio personer i åtta-nio veckor. Även om det är en gemensam process är det jag som regissör som får slutordet och måste göra olika val, det är lite ensamt, säger hon.

– Vi är ju utbildade teater­pedagoger, det ska vara lärorikt för dem som spelar också. Det tog ganska lång tid att förstå hur olika individer vill bli regisserade. I början regisserade jag som jag själv vill ha regi, men sedan prövade jag mig fram och landade i att förstå dem bättre. Vissa personer är mer textbaserade medan andra vill känna med kroppen, säger Mathilda.

Tre musikaler

Bland de elva uppsättningarna som framförs under teater­festivalen är tre musikaler. De är lite extra resurskrävande eftersom de har stora ensembler.

Några av uppsättningarna, som Shrek och Prins Sorgfri, passar för barn. Vissa är mer åt det komiska hållet, som Anna Håkanssons ilska och ursinne, medan några är lite tyngre som Tribadernas natt, Kalla mig vid ditt namn och Här är alla förlorare som bygger på Euripides klassiska pjäs om Medea.

– De flesta pjäserna blandar både roligt och sorgligt. Vi har inte haft något uttalat tema när vi har valt pjäserna men det brukar ändå bli några teman utan att vi märker av det. I år har det blivit mycket queer, som i Tribadernas natt, Kalla mig vid ditt namn, Konungaflickan om drottning Kristina och n uppstoppad hund, säger Mathilda.

– Och Shrek har också lite queertema, fyller Johanna i.

Det är också flera av pjäserna som har historiska förlagor eller baseras på en film.

Glatt överraskad

Mathilda och Johanna hoppas att så många som möjligt tar chansen och går och ser på någon eller flera av teaterföreställningarna. Under veckan spelar de minst två föreställningar varje kväll och på helgen är det uppsättningar från morgon till kväll.

– För hundra kronor (ett festivalpass) kan man gå och se elva riktigt välarbetade föreställningar. Jag tror att alla kan känna att det finns någon föreställning som är gjord just för dem. Man blir alltid glatt överraskad, inte minst när man tänker på att det är teaterelever som står på scenen, säger Mathilda.