• Bild: Jenny Förander
    PRISAD. Fritjof Ahlstedt fick ta emot blommor och priset som Årets företagare 2019 i Härryda kommun.
  • Bild: Jenny Förander
    Reflexdesigners. Reflashion UF fick priset som Årets UF-företag. Priset delades ut av Robert Olsson, grundare av Frontside Electronics i Mölnlycke och styrelseledamot i UF Göteborg.
  • Bild: Jenny Förander
    NYFÖRETAGARE. Felicia Laurell med bolaget Affingos fick pris som Årets nyföretagare.
  • Bild: Per Anger
    UNDERHÖLL. Caroline Wennergren, som bland annat deltagit i Melodifetivalen två gånger, stod för underhållningen och bjöd bland annat publiken på sin stora hit A different kind of love.

Fritjof Ahlstedt är Årets företagare i Härryda kommun

Härryda kommun

Fritjof Ahlstedt, mannen bakom Tvåtumfyra och flera andra bolag, utsågs på onsdagskvällen till Årets företagare i Härryda kommun.

Årets upplaga av Näringslivskvällen hölls på Råda rum i Mölnlycke där gästerna bjöds på en vegetarisk trerättersmeny.

Men det hela inleddes med olika föredrag på temat Härryda i framtiden – från lokalt till globalt där Per Vorberg (M) kommunstyrelsens ordförande i Härryda kommun inledde följd av Alex Mägi Särnholm, digitaliseringsansvarig i Härryda kommun.

Därefter berättade Nils-Krister Persson, forskare och docent på Textilhögskolan i Borås om smarta textilier.

Sist ut var Jonas Ekmark, chef för ny teknik vid Zenuity, som höll ett framtidsosande föredrag om bland annat artificiell intelligens, självkörande bilar, neuronnät och så kallad ”deep learning”.

Modereflex

Därefter var det dags för prisutdelning i de tre kategorierna, Årets UF-företag, Årets nyföretagare och Årets företagare.

Priset som Årets UF-företag i Härryda kommun gick till Reflashion UF, som tagit fram en reflex med resår som är tänkt att vara en kombination av accessoar och reflex.

Till Årets nyföretagare utsågs Felicia Laurell som driver Landvetterföretaget Affingos.

Hur känns det att bli utsett till Årets nyföretagare?

– Det känns helt fantastiskt, säger Felicia Laurell.

Berätta vad du gör.

– Jag har en nätbutik och säljer modekläder online, mycket över sociala medier.

Och du designar kläderna själv?

– Ja, mestadels gör jag det. Men jag köper även in från handplockade leverantörer när jag åker ut och reser i ­Europa. Men mycket designar jag själv.

Du startade så sent som 2017 och har växt ganska fort sen dess.

– Ja, det har gått supersnabbt. Så nu står jag lite i stormen och roddar allt för att hitta nya lösningar för att expandera ännu mer. Det är superkul.

Årets företagare

Sist men inte minst var det dags för utdelning av det prestigefulla priset som Årets företagare. I år gick priset till Fritjof Ahlstedt, koncernchef för Builda där sju olika bolag ingår, däribland byggbolaget Tvåtumfyra.

Dina tankar om utmärkelsen?

– Att det ska ta så lång tid att få den, hahaha. Nej, men det är trevligt att bli uppskattad av Härryda kommun där vi köpte tomt 2006 och etablerade oss i 2008.

Vad är det du gör?

– Utöver Tvåtumfyra driver jag flera bolag inom bygg och fastighet, alla discipliner inom bygg. Det är rörläggeri, ventilation och installationer på olika sätt och vis. Vi hjälper företag och fastighetsägare att sköta sina hus.

Tvåtumfyra, för den som inte är insatt i branschen. Vad betyder det?

– Det är en ett regelmått, förr i tiden när reglar inte hyvlades var det sågat virke. Då var det två tum, ungefär fem centimeter, gånger tio centimeter. Det var en väldigt vanlig regelstorlek. Idag hyvlar vi det, så nu är det 45 gånger 90 millimeter, men gamla snickare säger fortfarande “äh, ta en tvåtumfyra”.

Varför heter ni så?

– Jag är jätteglad i namn, vi har andra namn i koncernen som Vavis, Elcent, Speakat, Tigtag. Namn är väldigt viktiga och det är ett sätt att särskilja sig lite i en bransch som är ganska konservativ när det gäller namn.

Har ni något speciellt på gång framöver som du kan avslöja?

– Vi har pratat mycket om AI här idag, och vi har ett litet it-bolag som jobbar med en mjukvara som kopplar ihop fastighetsägare med hyresgäster och leverantörer. Jag tror att fastighetsbranschen och hantverksskrået bara är i sin linda när det gäller digital kommunikation, och jag hoppas att vårt program ska kunna bli en del av den.