Foto: Stefan Nilsson
I torsdags fick Carl Vallin ta emot 2019 års Jan Wallander-pris av prorektor Staffan Scheja.

Carl Vallin får Jan Wallander-priset

Musik

Carl Vallin, uppvuxen i Härryda och Floda, får 2019 års Jan Wallander-pris. Priset innebär att han under en längre tid får använda en violin som byggdes i Neapel på 1760-talet.

I torsdags tillkännagavs att Carl Vallin är 2019 års mottagare av Jan Wallanderpriset. Carl får därmed möjlighet att under en längre tid använda en violin byggd i Neapel på 1760-talet av Nicolò Gagliano.

Idag spelar han på en fransk violin från slutet av 1700-talet, men Jan Wallanderprisets Gagliano är av en annan kaliber.

– Jag trodde att mitt instrument var en riktig fiol innan jag prövade den här. Den är helt otrolig, med en sådan väldigt öppen och stor klang. Det märks mera ju större akustik man spelar i, att den når ut överallt, till varje hörn av lokalen. Och den vet vad den vill och svarar upp helt på det man försöker göra, säger Carl Vallin i ett pressmeddelande.

Högtidlig ceremoni

Instrumentet fick Carl ta emot vid en ceremoni i Kungasalen vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Den internationella juryn bestod av violinisterna Réka Szilvay och Ulf Wallin, samt professorn Staffan Scheja. Motiveringen lyder: ”Vinnaren av Jan Wallander-priset 2019 besitter ett personligt och fantasifullt spel parat med ett glansfullt virtuoseri och stark scennärvaro”.

Född i Härryda

Carl Vallin föddes 1995 i Härryda och började spela fiol redan som femåring, då på kulturskolan i Lerum. För närvarande läser han sista terminen på sina masterstudier vid Kungliga musikhögskolan/Edsberg i Stockholm.

Han är sedan våren 2018 anställd i Kungliga Hovkapellet, och där nu blivit erbjuden en ettårig provanställning som alternerande förste konsertmästare.

Carl Vallin har tidigare bland annat varit konsertmästare i Västra Götalands ungdomssymfoniker och han har grundat Skallsjö sommarorkester som han leder och driver sedan 2013.

I vår väntar examenskonsert, där Carl själv ska samla ihop en orkester av KMH-studenter och professionella musiker för att tillsammans spela Leonard Bernsteins stora Serenads för violin, stråkar och slagverk.

– Det är inte den allra vanligaste violinkonserten, och kanske är det just det som tilltalar mig. Det passar mig verkligen med musik som innehåller en så där salig blandning med drag av både jazz, filmmusik, Bartók och Stravinskij, säger han.