• Foto: Lars Ferhm
    PRISADE BRYGGARE. Daniel Granath, Petter Gunnarsson och Mats Wahlström, tre av Poppels femton delägare, fick i tisdags ta emot priset som Årets företagare i Partille 2019. I mitten står kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse (M) och till höger Lena Råberg, ordförande för Företagarna i Partille.
  • Foto: Lars Ferhm
    Tre UF-företag prisades vid mötet.

Poppels är Årets företagare i Partille kommun

Jonsered

Ölbryggeriet Poppels i Jonsered är Årets företagare i Partille kommun. I tisdags kväll fick tre av företagets delägare ta emot priset.

Bakom priset står Företagarna i samarbete med Partille kommun, prisutdelningen skedde i samband med Företagarnas årsmöte.

Mats Wahlström, vd och en av delägarna och grundarna till Poppels tog emot priset tillsammans med Daniel Granath och Petter Gunnarsson, två av de övriga delägarna.

– Man blir väldigt glad, det betyder mycket att andra tycker det är värt att uppmärksamma det vi lägger så mycket tid på. Positiv feedback blir en förstärkning och gör att man vill bli ännu bättre, säger Mats Wahlström.

Startade i Mölnlycke

Poppels bryggeri grundades 2012 och höll till en början till i Mölnlycke fabriker. Den 1 december samma år var det premiär för bryggeriets första öl på Systembolaget – Poppels brown ale. I maj 2013 släppte bryggeriet sin American pale ale, som idag är Poppels bäst säljande öl. 2014 genomförde man sin andra expansion i lokalerna i Mölnlycke och uppnådde då maxkapaciteten på 350 000 liter.

2015 flyttades verksamheten till Jonsereds fabriker och Poppels fick genom flytten mångdubbelt högre kapacitet. 2018 bryggde Poppels cirka en miljon liter, eller tre miljoner flaskor. I år siktar man på att brygga ännu mer, cirka 1,3 miljoner liter.

Export till Europa

Bakom tillväxten finns försäljning i såväl Sverige som andra länder. Idag exporteras Poppels bland annat till de andra nordiska länderna samt Tyskland, Spanien, Italien, Holland och Belgien, berättar Mats Wahlström.

– Det är två år sedan vi började vår exportsatsning. Under 2018 exporterade vi till ett 25–30-tal olika marknader. Det har gått väldigt bra än så länge och växt fort.

I det senaste offentliga bokslutet, från 2017, omsatte Poppels 33,3 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på drygt 4 miljoner kronor. 2018 har inneburit en fortsatt ökning.

– Vi ökar ungefär 30 procent i omsättning och landar en bit norr om 40 miljoner kronor, med svarta siffror, säger Mats Wahlström.

Slår i taket

I de befintliga lokalerna har Poppels kapacitet att brygga runt två miljoner liter öl om året. Med nuvarande tillväxttakt slår man därför i taket om några år, och bolaget tar nu höjd för det.

– Vi har precis tagit över en del av tv-studion från Vår tid är nu, så vi har 800 kvadratmeter gammal tv-studio som vi håller på att göra om till bryggeri, säger Mats Wahlström.

Under våren 2019 planerar bryggeriet dessutom att öppna sin restaurang Klunk, som ligger i bryggeriet och där gästerna kan se ut över bryggtankarna.

Vid mötet delade Företagarna även ut pris till tre UF-företag i Partille: Afghan Food UF, King Star Textile UF och Treling UF.