• Bild: MARGRETH TALLVID
    PÅ PLATS. I tisdags anlände konstverket "Alla får vara med" och monterades på plats utanför Pinntorps idrottshall i Landvetter. Framför konstverket står konstnären Niklas Mulari och Anna Eggert som varit kommunens konstkonsult i projektet.
  • Bild: MARGRETH TALLVID
    KOM I TID. Den första delen av konstverket var på plats på idrottshallens gavel redan när hallen invigdes i början av hösten 2018.
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID
  • Bild: MARGRETH TALLVID

Nu är konstverket komplett

Landvetter

I tisdags lyftes skulpturen ”Alla får vara med” på plats i anslutning till Pinntorps idrottshall i Landvetter.
Skulpturen som är 3,5 meter hög och består av bollar från en mängd olika sporter ska symbolisera gemenskap.

Konstverket består egentligen av två delar. Den första delen, en stor målning med geometriska mönster som sitter på gaveln till idrottshallen, var på plats redan när idrottshallen invigdes i september i fjol.

Den 3,5 meter höga skulpturen blev dock försenad på grund av att gjuteriet som skulle tillverka bollarna hade för mycket att göra.

Uppdraget som konstnären Niklas Mulari fick av Härryda kommun var att skapa ett offentligt konstverk utifrån ledorden rörelse, gemenskap, mångfald, demokrati och jämställdhet. Han tog fasta på idrotten som ett forum för gemenskap, integration och social gemenskap och använder bollar från många olika sporter som symbol för att alla får vara med.

– Jag har alltid tyckt att det är väldigt kul att röra på mig, både med bollsporter och individuella idrotter, men det är också viktigt att det inte blir för seriöst utan att alla får vara med. För dem som blev valda sist på gympan var det ju inte så kul, säger Niklas Mulari.

Bollarnas runda och lekfulla former är tänka som en kontrast till väggmålningens strikta geometriska mönster.

– En boll är ju sällan helt rund, de är inte som klot. I mitt konstnärskap jobbar jag utifrån lekfullhet och det tycker jag går igen i den här skulpturen där alla bollarna står och balanserar på en boll. Jag har även tagit med en hoppboll bland de andra bollarna, säger Niklas Mulari.

Bollarna i skulpturen är gjorda i aluminium och väger tillsammans 1 500 kilo. Niklas Mulari fick ta hjälp av ett gjuteri för att tillverka dem och har sedan målat och fogat samman dem.

Dagen efter att skulpturen monterats på plats i Landvetter skulle han bege sig till Katrineholm för att installera en skulptur i form av en fem meter hög och 2 500 kilo tung torso av ett barn som håller i en blomma. I slutet av veckan ska han hänga upp fyra stora väggmålningar på ett äldreboende i hemorten Torshälla utanför Eskilstuna.

– Det är en hektisk vecka. Det är spännande, jag är ju i mitten och ska fixa med allt. På det sättet är du väldigt ensam som konstnär, du ska planera och hålla i alla trådar, säger Niklas Mulari.

Efter en intensiv arbetsperiod väntar nu en lugnare period då han inte har så många uppdrag på gång.

– Jag har en utställning i Stockholm men det är om ett år. Det är roligt att jobba med offentlig konst, det har blivit en del sånt, jag har konstverk i Trondheim, Katrineholm, Motala, Uppsala, Eskilstuna och det ger lite ringar på vattnet, men det är väldigt osäkert. Ibland har man jättemycket och sedan blir det en svacka, säger Niklas och berättar att han mellan varven jobbar som brandman, lärare och snickare också.

– Pengarna måste ju in, hyran ska betalas. Man blir inte rik på offentliga uppdrag, säger han.

Brukar du åka förbi och titta till dina konstverk när de är på plats?

– Om jag har vägarna förbi. Jag tror ju att bollarna kommer att åldras fint, nu ser de så nymålade ut men jag tror de blir fina med lite patina. När jag är klar med konstverk som står offentligt brukar jag bli lite distanserad till dem, jag tänker inte på att jag har gjort dem. De lever sitt eget liv. Man lever väldigt intensivt med dem under en period och när de är klara känns det som en befrielse, då lämnar jag dem och går vidare.