Foto: Per Anger
OLYCKSPLATS. På det här övergångsstället blev Robert Moldén påkörd i fredags morse. Nu ska säkerheten höjas på platsen.

Robert blev påkörd – nu åtgärdas övergångsstället

Partille

Mitt på övergångsstället blev Robert Moldén påkörd av en bil.
– Det är Västsveriges kanske farligaste övergångsställe, säger han.
Nu vidtar Partille kommun åtgärder på platsen.

Det var vid åttatiden i fredags morse som Robert Moldén skulle korsa Tingsvägen tillsammans med sin dotter. En bil som kom körande i riktning mot Partille centrum hann inte bromsa och Robert och dottern blev påkörda.

Hans dotter kastades omkull men klarade sig undan med skrapsår. För Robert gick det värre. Han kastades upp på motorhuven och slog i bilens framruta vilket ledde till ett sår i huvudet.

– Bilisten körde mig till Sahlgrenska där man sydde åtta stygn, säger han.

När HP/PT träffar Robert Moldén på måndagen är hans huvud bandagerat och han haltar när han går. Trots det har han bestämt sig för att varje morgon ställa sig vid olycksplatsen iförd en reflexväst för att hjälpa barn över vägen.

– Här har vi just nu kanske Västsveriges farligaste övergångsställe med ett allvarligt tekniskt konstruktionsfel som gör att det blir en dödsfälla varje morgon klockan åtta, säger han.

”Flera brister”

Enligt Robert Moldén finns det flera brister i övergångsstället. Dels är det en brant uppförsbacke som leder fram till övergångsstället, vilket gör att fotgängare som ska korsa vägen dyker upp i vägen helt plötsligt ur bilistens synvinkel. Backen är dessutom just nu hal på grund av vädret.

Dels finns det lampor som ska blinka när fotgängare befinner sig på övergångsstället, men detektorn reagerar först när man går ut i vägen.

Vidare sitter en skylt en bit före övergångsstället med texten ”Blinkande ljus=gående vid övergångsstället”, vilket Robert menar invaggar bilister i en falsk trygghet eftersom man som bilförare kan tro att det är fritt fram att köra när lamporna inte blinkar.

Robert Moldén är även kritisk till att det är 50 kilometer i timmen som gäller på sträckan, och tycker att hastighetsgränsen före övergångsstället borde sänkas till 20 eller 30 kilometer i timmen och att sträckan ska förses med farthinder.

Han klandrar inte bilföraren som körde på honom, utan menar istället att denne räddade Roberts liv.

– Jag menar att bilisten är helt oskyldig till detta, tvärtom räddade han mitt liv. Den enda anledningen till att han kunde stanna var att han inte körde i 50 kilometer i timmen. Hade han kört 50 hade jag varit död, säger Robert.

Polisanmälan

För att sätta press på Partille kommun att agera har Robert Moldén polisanmält kommunen för vållande till kroppsskada. I tisdags kväll mejlade han dessutom Partilles kommundirektör och andra chefer inom kommunen för att påtala faran vid övergångsstället. Och det hela tog skruv.

Snabb utryckning

På onsdagsmorgonen besökte tjänstemän från Partille kommun övergångsstället för att lyssna på Roberts berättelse och för att se platsen med egna ögon. Med var bland andra Partilles trafik­ingenjör samt kommunens nytillträdde samhällsbyggnadschef Sofia Hellberg.

Sofia Hellberg säger att detektorn för de blinkande lamporna nu ska riktas om för att bättre fånga upp fotgängare. Den branta backen ska halkbekämpas, och skylten med texten om de blinkande lamporna tas ner.

– Vi ser att det kan vara vilseledande med den textskylten. Blinkar det inte så kan man tro att det inte finns någon fotgängare, så den kommer att monteras ned. Det är de åtgärder som vi gör i ett akut inledande skede, sen kommer vi att titta på om det finns ytterligare åtgärder vi kan göra för att förbättra den här situationen, säger Sofia Hellberg.

Om det kan bli aktuellt att sänka hastighetsgränsen eller bygga farthinder på platsen är för tidigt att säga.

– Det finns ett antal olika åtgärder man kan vidta, vi kommer att titta på vad som kan vara lämpligt på den här platsen, säger Sofia Hellberg.

Glädjande

För Robert Moldén är det glädjande att kommunen agerar så snabbt, även om han vill se fler åtgärder.

– Flera av åtgärderna är bra, men jag menar ändå att man fram till att hastigheten satts ner till 20 eller 30 kilometer i timmen bör ha vakter på morgonen för att lotsa skolbarnen tryggt över gatan. Det är en enkel åtgärd och kan inte vara någon större kostnad, säger han.