Från Öckerö till Chilia Veche med ideella krafter

Jonsered

För drygt ett år sedan skänktes båten Aurora till Östhjälpen med förhoppningen om att den skulle underlätta organisationens hjälptransporter i svårtillgängliga Donaudeltat. Problemet var bara att det skulle kosta 100 000 kronor att transportera dit båten. Men med ideella krafter är nu Aurora på plats.

När man på Östhjälpen förra året fick reda på att det fanns en fritidsbåt som två privatpersoner ville skänka till organisationen blev man eld och lågor.

– Med en båt skulle vi kunna nå byar som man annars inte når. Områdena längs Donau är svårtillgängliga men med en båt skulle vi kunna köra ut förnödenheter på ett helt nytt sätt. Det var en dröm som vi inte trodde kunde bli sann, säger Östhjälpens Margareta Karlsson som under de senaste sex åren arbetat med insatser i Donaudeltat.

Hon beskriver området som Europas ”Afrika”.

– Det bor väldigt många människor där under väldigt svåra förhållanden. Möjligheterna att försörja sig är små i området. Framför allt under vintertid är arbetslösheten hög och många familjer har det väldigt svårt.

Östhjälpen skickar varje år flera hjälptransporter till området, förnödenheter som är avgörande för många familjer i floddeltat. De få vägar som finns i området är väldigt dåliga och enligt Ingmar Nystås, som ansvarar för Östhjälpens transporter, är det helt omöjligt att ta sig fram till en del av familjerna den vägen.

– En del platser går endast att nå med båt och därför skulle den här båten göra enorm skillnad för vårt arbete, säger han.

Båten, som precis som Östhjälpens sjukhem i Rumänien, fått namnet Aurora rustades upp på Öckerös båtvarv och därefter på Styrsö. I somras var hon färdig för transport till Donau – problemet var bara att detta skulle kosta 100 000 kronor.

– Det var alldeles för mycket. Det är en gammal båt och även om den skulle göra nytta i området hade vi inte de pengarna till en transport, säger Ingmar Nystås.

Fick oväntad hjälp

Men så en dag hörde det norska varvet Vard av sig till Östhjälpen.

– De gör fartygstransporter mellan Norge och Tulcea i Rumänien och de meddelade att ett fartyg skulle avsegla den 20 juli. Såg vi bara till att båten fanns där när det var dags skulle de lyfta på den och köra ner den gratis, berättar Ingmar.

Och så blev det. Aurora lyftes på fartyget Diavlos Pride och sedan började färden mot Donaudeltat.

– Vi var en grupp som åkte ned för att ta emot båten. Som tur var räknade vi med några extra dagar när vi bokade och ganska snart såg vi att transporten skulle bli försenad, säger Ingmar Nystås.

Planen var att Aurora skulle lastas av när Diavlos Pride anlände till hamnen i Tulcea men när fartyget nådde Svarta havet meddelade kaptenen att han inte skulle lasta av där.

– Det blev en intensiv mejlväxling där under några timmar innan det till slut bestämdes att avlastningen ändå skulle ske i Tulcea.

Aurora lastades av ner i Donau men då dök nästa problem upp.

– Vi skulle inte få flytta båten ut i Donaudeltat eftersom den inte gick att certifiera i Rumänien då det saknades papper. Det har varit en fritidsbåt här hemma och för att få den certifierad för transporter och turism behövde vi visa upp massor av papper.

Till slut bestämde hamnansvarig i Tulcea sig för att släppa iväg båten utan certifikat. Men det var på håret att de fick båten till slutdestinationen Chilia Veche och båtens kapten Mircea Gibean.

– Vi hade bara en dag på oss innan hemfärd till Sverige och när vi skulle flytta båten gick den sönder. Motorn fungerade men propellern snurrade inte, berättar Ingmar.

Båten gick sönder vid flytten

Saxpinnen hade gått av. Det blev en kamp mot klockan eftersom denna del av Donau saknar fyrsystem och det är omöjligt att hitta fram efter mörkrets inbrott.

– Som tur var hade vi båtkunnigt folk med oss och med hjälp av en tillfällig lösning kunde vi klara av problemet. Vi kom fram precis innan solen gick ner och kunde sedan börja återfärden till Sverige.

Nu är alla papper och certifikat på plats och Aurora kan nu tas i bruk. Förutom hjälptransporter till behövande i området kommer båten även att användas för ekoturism och fiske.

– Mircea Gibean, som är båtens nya kapten, är auktoriserad fiskare och guide. Han har tillåtelse att köra turister och vissa delar av året kommer han att kunna använda den för fiske, berättar Margareta Karlsson som kommit i kontakt med Mircea via hustrun Juliana som är verksam i en av kyrkorna som Östhjälpen samarbetar med i området.

Första hjälptransporten efter Auroras ankomst till Chilia Veche är nu på väg och i nästa vecka åker en grupp på nio volontärer från Östhjälpen ned för att få ut förnödenheterna.

– Tidigare har Mircea hjälpt oss med sin lilla båt. Då kunde han kör 10-15 kartonger åt gången, nu har han istället plats för 40-60 kartonger, säger Ingmar Nystås.