Föräldraskapet inspirerade till eget företagande

Personligt

​Maria Beydemir och Anna Lonntorp träffades för fyra år sedan. De förenades i en vilja att kunna fokusera mer på nuet, minska vardagsstressen och få mer tid över för nära och kära. En livsfilosofi som fick dem att starta företaget Coracor.

Maria Beydemir och Anna Lonntorp bor bägge två i Jonsered. När deras söner för fyra år sedan började i samma klass blev det starten på en härlig vänskap.

– Vi har bara känt varandra i fyra år men på den tiden har vi kommit varandra väldigt nära. Det är till och med så att barnen kallar varandra för kusiner, säger Maria.

Det tog inte lång tid innan Anna och Maria insåg att de delade många värderingar och att de bägge två ifrågasatte det samhälle vi lever i idag.

– Vi kände väl bägge två – ska det vara så här? Ska man jobba så här mycket? Det är för mycket stress och för lite tid med barnen, säger Maria och fortsätter:

– Våra barn är det bästa som hänt oss. Hur man prioriterar ändras när man får barn och för oss har det varit viktigt att få mer tid tillsammans och att dra ner på tempot.

Redan där började ett frö att gro. När Anna sedan fick sitt andra barn, för tre år sedan, och då bar henne väldigt mycket insåg hon hur praktiskt det var med bärsjal.

– Både hon och jag mådde känslomässigt väldigt bra av det. Bärandet främjar anknytning, säger Anna.

Ur detta föddes idén på ett eget sjalmärke. Vännerna tog sig an uppdraget att göra bärandet mer ”stylish” som de själva säger.

– Många av de befintliga märkena kändes omoderna och för många kanske bärsjalen är lite för mycket ”hippie”. Därför ville vi skapa en design som skulle vara snygg och locka fler till bärandet, säger Maria.

– Vi tror på fördelarna med att bära barnet nära och vi såg att det fanns en potential att förbättra produkten. Vi vill också göra det större. Göra det till något som passar alla – män som kvinnor, säger Anna.

För ett år sedan registrerade de sitt bolag, Coracor. De började ta kontakt med leverantörer och utveckla produkten.

– Vi har haft stor nytta av våra tidigare erfarenheter. Anna kommer från modeindustrin och jag har tidigare arbetat med marknadsföring, berättar Maria.

Deras bärsjal är unik på marknaden, både vad gäller kvalité och design.

– Den är gjord av 91 procent kompakt, ekologisk GOTS- certifierad bomull och nio procent elastan. När man spinner kompakt bomull använder man en speciell teknik och det ger väldigt hög kvalité på garnet, vilket gör sjalen mjuk och tunn men samtidigt väldigt stark, säger Anna.

Hållbart hela vägen

Det tunna tyget gör den bekväm att bära och designen har de valt att hålla ganska sober med vackra färger.

Anna berättar också att man tänker hållbart på alla sätt och det gäller självklart även när de väljer material.

– Eftersom vi vill att kommande generationer ska ha en framtid har vi valt hållbara material. Det gäller både sjalarna och förpackningarna de levereras i. De packas ej med plastemballage, påse eller bubbelplast, bara med papper.

Det blev ganska många vänder fram och tillbaka mellan leverantören och bolaget in-nan Maria och Anna var nöjda.

– Anna är ganska kräsen så många prover skickades tillbaka. Men till slut fick vi fram en produkt som vi var väldigt nöjda med och strax före jul blev det skarpt läge, säger Maria.

Det blev en första order och i januari gick de ut med prover till butiker och man fick en positiv respons direkt. Den 7 mars lanserades sjalen på riktigt och i dag har man tre återförsäljare i norden. Bærebarn i Köpenhamn, Gos i Göteborg och NK lek & baby I Stockholm, samt en distributör i Finland.

– Tanken är inte att den ska säljas överallt utan att den ska finnas i utvalda butiker, säger Maria och fortsätter:

– Den har sålt bra och alla återförsäljare har beställt ytterligare sjalar.

Sålts till BB

Förutom att sjalen sålt bra i butik har man även fått mycket annan positiv respons. När tidningen Vi Föräldrar i våras rankade ekologiska nyheter så norpade Coracor förstaplatsen.

– Sedan har vi också sålt in den till BB-avdelningar vilket vi tycker är jätteroligt eftersom vi tror mycket på effekterna av att bära våra små. Studier visar att det är viktigt för den känslomässiga utvecklingen hos barn. Att vara nära minskar gråt, barnet känner sig också tryggare och föräldern kan lättare snappa upp barnets signaler, säger Anna och berättar att de är oerhört stolta över att deras sjal som nylanserad och dyrare än övriga märken ändå blivit köpt av BB.

– Det är stort, säger hon.

– Vi är verkligen tacksamma för all den kärlek och positiva feedback vi fått, säger Maria.

Efter den succé som första kollektionen ändå varit blickar de nu framåt.

– Vi firade våra framgångar med en liten konferens på spa där vi också pratade framtid. Närmast i tiden ligger en ny kollektion som vi kommer att släppa till vintern. Sedan vet man aldrig, om några år kanske vi vill utveckla andra produkter, säger Maria.

Anna och Maria avslutar med att slå ytterligare ett slag för bärsjalen som hjälpmedel.

– Det är både mysigt och praktiskt att bära ditt barn på det här sättet, säger Anna.

Sjalen är deras bidrag till att stärka bandet mellan barn och förälder, den relation som de tror är den viktigaste i livet.

– Våra barn är det bästa som har hänt oss. Vi trodde att vi skulle lära dem allt om livet men vi har insett att det är de som lär oss. Det är barnen som inspirerat oss till det här, säger Maria.