• Bild: BJÖRN DINAU
    NY LADDNING. Det produceras öl i tvåskift på Poppels, försäljningen går fortsatt bra.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    NÖJD. Poppels vd Mats Wahlström ser optimistiskt på framtiden.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    NYTT. Det nya labbet hos Poppels har varit igång sedan i höstas.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    ALLA. Här står en flaska från varje bryggning som gjorts på Poppels.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    BEERSTINATION. Efter sommaren ska Poppels Beerstination med restaurang och servering stå färdigt, med utsikt över produktionen.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    NÖJD. Poppels vd Mats Wahlström ser optimistiskt på framtiden.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    NÖJD. Poppels vd Mats Wahlström ser optimistiskt på framtiden.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    TEST. I två 20-literskärl görs testbryggningar med olika recept kontinuerligt för att hitta nya smakkombinationer.

Resan fortsätter för Poppels

Personligt

Det finns många adjektiv att använda om man ska beskriva bryggeriet Poppels utveckling de senaste åren. PT har träffat företagets vd Mats Wahlström för att höra mer om deras resa.

Vi sätter oss ned i lokalen där det efter sommaren ska finnas en ny restaurang med plats för 80 gäster, ett eget kök och med utsikt över produktionslokalen. På den stora vita väggen har det handmålats en gigantisk väggmålning i svart.

– Den blir en del av Poppels Beerstination som vi kallar restaurangen, förklarar Mats Wahlström, vd.

I lokalen vill Poppels få besökare att lära sig mer om öl, hur man brygger och hur man smakar på öl. De kommer även att ha rundvandringar i produktionen och lokalerna.

– Och vi vill berätta om hur mat och öl fungerar tillsammans. Till exempel att öl fungerar bra till ost, vilket inte många vet, säger Mats.

Den nya Poppels Beerstination kommer att vara öppet fredag och lördag, övriga tider kommer det vara möjligt för företag och ­privatpersoner att boka in sig. I köket kommer de att samarbeta med de som är engagerade i Jernbruket i Floda. Fokus kommer att vara på rustik och enkel mat där själva hantverket ska lysa igenom.

– Om vi får en ”aha”-upplevelse hos gästerna, då har vi lyckats, säger Mats.

Mats berättar att han hoppas och tror att deras Poppels Beerstination ska bli en attraktion i sig.

– Vi vill vara ett utflyktsmål dit ölintresserade åker för att få lära sig mer om öl och samtidigt äta god mat. Och samtidigt se hur vi har det här i Jonsered.

Samtalet skiftar till att handla om flytten från Mölnlycke till Jonsered som skedde under 2016. För produktionen blev det inte så stor skillnad, menar Mats.

– Vi hade inga fönster i Mölnlycke, men här är det ljust och härligt. Det gillar vi.

Han berättar att det har hänt så mycket i företaget att de inte riktigt har hunnit rota sig i Jonsered än. Det hör även ihop med restaurangdelen som ännu inte blivit färdig.

– Vi vill att allt ska vara klart innan vi bjuder in folket till oss, säger Mats Wahlström.

Mats berättar att Poppels har välkomnats på ett bra sätt av Partille kommun och Jonseredsborna.

Dubblerad kapacitet

Den stora förändringen sedan flytten till Jonsered är utrymmet och kapaciteten som båda har ökat markant. För inte så länge sedan installerades tio nya tankar och därmed dubblerades kapaciteten. Nu skulle de kunna få fram drygt 2 miljoner liter öl på ett år, om de skulle vilja. Och för första gången ser de ut att komma över miljonen 2018. Om prognosen håller.

– Nu finns vi på alla Systembolag i landet och vi har börjat få fler förfrågningar från utlandet.

Just nu exporterar de till 25 länder, bland annat i Australien, Sydamerika och Asien. Det har hänt att de varit tvungna att tacka nej till förfrågningar på grund av att de inte har kunnat leverera, något som det nu kan bli ändring på. Att producera en bryggning öl tar tre veckor. Det gäller därför att ha bra framförhållning i planeringen.

– Just nu ligger vi två, tre månader före i produktionsplaneringen, säger Mats.

Nu består Mats arbete bland annat i att åka runt och synas på mässor och olika evenemang. Även utomlands.

Det gnistrar till i ögonen på Mats när han pratar om sitt arbete. Han nämner hur de förra sommaren skickade iväg 300 000 flaskor en månad.

– Det dricks en Poppels var tjugonde sekund. Det är helt otroligt när man tänker efter. Det känns fortfarande konstigt att gå in på bolaget i Västerås och se en Poppels på hyllan samtidigt som jag kan gå in på en bar i Barcelona och dricka en av våra öl, säger han.

Det allmänna intresset för öl ser inte ut att minska, snarare tvärtom. Mats tror det beror på att det är en så mångfacetterad och härlig dryck. På frågan om de är nöjda snart kommer svaret snabbt.

– Det finns många som inte druckit Poppels än!

120 ölstilar

Det finns 120 ölstilar, varav den som kallas internationell lager står för 90 procent. Det betyder att de resterande 119 ölstilarna står för tio procent, där befinner sig Poppels.

– Men det har dubblerats de senaste åren. Det finns en otrolig variation så jag tror andelen kan bli ännu större.

Ett ölreportage utan snack om malt går inte. Mats berättar att de köper 85 procent av sin malt från Halmstad, de övriga 15 köper de från Tyskland, Belgien och England. Allt är ekologiskt.

– Sedan använder vi bär, kaffe, vanilj och olika sockerarter också. Det finns mycket att testa.

Den svenska marknaden har Poppels bra koll på nu, menar Mats. Nu blickar de utomlands. En rekrytering av en säljare som bara ska jobba utomlands är på gång. De har anställt nya bryggare till bryggeriet i Jonsered och ett labb är redan igång.

– Vi har återinvesterat de senaste årens vinster. Det har varit lönsamt alla år, utom det första.

Nyligen var de på en ölfestival i Miami där de ”100 bästa” bryggerierna fanns på plats. Och härnäst är det en mässa i Budapest som står på tur.

– Det är mycket arbete med det internationella, men samtidigt roligt. Få träffas och snacka öl, säger Mats Wahlström.