Medveten närvaro – mitt allra svåraste

KRÖNIKAN

Denna krönikan skall handla om något svårt men ändå självklart. Den skall handla om något du mår väldigt bra utav inuti fast som stress, krav och beteendemönster är väldigt duktigt på att hålla bort.
Medveten närvaro. Eller mindfulness som du kanske läst eller hört någonstans.

Att vara medvetet närvarande betyder att du har förmågan att vara just här och just nu. Du kan uppleva din omgivning, du kan höra det som hörs, se det som syns och känna det som känns. Att inte vara medvetet närvarande innebär att du lätt tappar fokus, tänker på andra saker än det du håller på med, inte riktigt har koll på vad du precis har läst, glömmer bort vad du skulle ha när du kommer in i köket, går in i saker, slutar helt plötsligt lyssna på vad personen framför dig pratar om och liknande. Du är inte närvarande. Du är frånvarande. Eller som min vackra fästmö sa till mig igår när jag inte riktigt var hemma i huvudet: ”-Du är inte här och nu utan någon annanstans någon annan gång.”

För tro mig. Detta, att vara medvetet närvarande, är mitt allra svåraste i livet. Jag är som alla andra. Kanske ibland lite mer.

Detta är speciellt viktigt om du har ont. För om du har ont och inte är medvetet närvarande finns en stor risk att du biter ihop, håller käft och kör på. Du gasar igenom smärtan för att imorgon kommer en ny dag och då är det nya friska tag. Detta kommer driva dig allt längre ner i smärtspiralen och ju längre ner du är ju svårare får du att ta dig upp. Om du hela tiden är flera timmar, dagar eller veckor fram i huvudet kommer du få nästan omöjligt att fatta nödvändiga beslut här och nu. Då kör hjärnan på det den alltid har gjort och då undvek du helt plötsligt inte att göra det där med ryggen du visste gjorde så ont och som förstörde dig i tre dagar.

Så hur löser vi detta? Genom att träna hjärnan. Precis som att dina muskler behöver tränas för att klara nya svåra saker, kunna lyfta mer, lyfta oftare, röra sig snabbare eller bli större behöver hjärnan tränas upp för att kunna bli medvetet närvarande igen. Det finns flera olika sätt att göra detta på men min favoritaktivitet för att träna medveten närvaro är att göra en sak i taget. Gör en aktivitet där du inte KAN göra något annat. För min egen del är det att verkligen koncentrera mig på en bok. En sida i taget. Läsa. Förstå. Upplev det karaktärerna i boken upplever. Känn det författaren vill att du känner. Var i boken. Inga telefoner, inget ljud, ingen musik, ingenting du måste göra snabbt – Bara boken. Jag är ingen bokmal men detta visade sig passa mig alldeles förträffligt när jag testade på rekommendationen av min psykolog. 30 minuter varje kväll och ge det åtta veckor. Enligt vetenskapen går det t.om. att se på hjärnröntgen hur aktiviteten har förbättrats i rätt områden med 30 minuters träning om dagen i åtta veckor.

Hjärnan och psyket är det absolut viktigaste vi har i vår kropp. Det är dags att ge dem den uppmärksamhet dem förtjänar.

  • Björn Rhodin