• Bild: JONNA ANDERSSON
  • Bild: JONNA ANDERSSON
  • Bild: JONNA ANDERSSON
  • Bild: JONNA ANDERSSON
  • Bild: JONNA ANDERSSON
  • Bild: JONNA ANDERSSON

Prisas för sin utomhusträning

Personligt

Hösten 2015 drog hon igång ­Motionskicken i Öjersjö. Nu får Marie Persson ta emot Partille kommuns hälsopris för träningslusten hon sprider genom sin utomhusträning.

Marie Persson kommer från Hannover i Tyskland. Där växte hon upp med en idrottsplats runt hörnet, något som skapade goda förutsättningar för hennes intresse för träning.

– Det var bara 200 meter till idrottsplatsen så jag kunde ta mig dit på egen hand redan i unga år, berättar Marie.

På idrottsplatsen provade hon på allt från friidrott och volleyboll till tennis och pingis.

– Jag har alltid tyckt om att testa nya saker och nya träningsformer, säger hon.

För snart tio år sedan gick flytten till Sverige för studier på Chalmers.

– Mina föräldrar har en sommarstuga här så jag har alltid haft en koppling till Sverige. Men jag flyttade hit för att ta min master.

Efter studierna var det ingen självklarhet att Marie skulle stanna i landet, men hon fick ett jobb som hon hade sökt och i samma veva träffade hon sin man.

Idag jobbar hon som utvecklingsingenjör mot bilindustrin och det var faktiskt där som idén till Motionskicken började formas.

– Jag har varit skyddsombud på min arbetsplats och när jag började med det kände jag ganska tidigt att jag ville utbilda mig för att få mer kunskap på området och bättre gehör för de frågor som jag lyfte, säger Marie.

Hon började studera till hälsocoach på distans och under utbildningen startade hon också upp Motionskicken.

– Det var något som jag hade velat göra länge, men det gäller att våga satsa också.

Det som fick Marie att ta steget och verkligen våga var några peppande ord från en kollega – ”du är ju så duktig på att motivera folk att träna, du borde jobba med det.”

Använder naturen

Marie började titta på olika typer av utomhusträning och kom då i kontakt med träningskonceptet Crossnature, en typ av funktionell utomhusträning i grupp.

– Man använder sig av naturen och varandra som träningsredskap. Man lämnar också de vanliga stigarna och ger sig verkligen ut i skogen.

Man tränar styrka, kondition och uthållighet men tanken är att alla ska kunna vara med.

– Vi springer inga långa sträckor även om det förekommer en del löpning. Totalt kanske man springer ungefär 2,5 kilometer, men då är det fördelat över hela passet med stopp längs vägen för olika övningar, berättar Marie.

Övningarna kan vara allt från dips på träd till utfall eller upphopp.

– Sedan handlar en stor del av träningen om att vara här och nu. Att ta in naturen, ta in dofter, ljud och den vackra omgivningen. Att ligga under en stjärnklar himmel och göra situps.

Just det faktum att träningen sker utomhus verkar vara det som lockar mest.

– Många av deltagarna har sagt att de vill vara ute. Att det ger ett mervärde.

Första omgången kom sju deltagare, sedan dess har de blivit fler och fler och i dag är det drygt 30 anmälda fördelat på två dagar.

– Det kommer en del nya men det är många som har hållit på ett tag nu och som fortsätter att komma tillbaka.

Till skillnad från ett gymkort där medlemskapet bara löper på har Marie valt att dela upp träningen i perioder eller camps som hon kallar det.

– En camp är åtta veckor, med tanken om att man kör två pass i veckan men vill man bara köra ett så kan man välja det med.

Passen ser olika ut varje gång även om många övningar återkommer.

– Jag gör ett nytt pass inför varje träningstillfälle eftersom det finns många faktorer som spelar in. Är det väldigt halt ute kan vi till exempel inte gå ut och springa intervaller, säger Marie.

Förutom dessa två pass har Marie även ett morgonpass i veckan, som hon kallar wake-up workout. Och en gång i månaden erbjuder hon familjeträning enligt Crossnature-konceptet, där hela familjen kan vara med och träna.

Vad betyder träningen för dig personligen?

– Just nu med två små barn är det ett sätt för mig att koppla av. Det är viktig egentid som ger energi och det är viktigare än att jag har lyft si och så många kilon.

”ska vara roligt”

Marie är noga med att inte marknadsföra sin gruppträning med slagord som ”kom i form” eller ”gå ner i vikt”.

– Det låter kanske lite klyschigt men den bästa träningen är den som blir av. Oavsett om det är ett hårt pass eller en promenad. Och jag tror att det är viktigt att inte sätta upp för tuffa och höga mål. Känner man att man misslyckas tror jag att det är lätt att man slutar. Träning ska vara roligt. Är det inte det så är man inte sugen, säger hon.

Marie vill även lyfta de positiva bieffekterna som träningen medför.

– Även om det kan vara kämpigt att komma iväg så känns det alltid bra efteråt och dessutom ger det mycket energi. Träningen här väldigt social också. Det är ett sätt att träffa nya människor och vi har en god stämning under passen med mycket skratt.

I tisdags fick du ta emot kommunens hälsopris. Hur kändes det?

– Jag visste att några av deltagarna hade nominerat mig men jag visste inget om hur urvalet såg ut så jag blev väldigt glad när jag fick veta att jag vunnit.

Vad ska du göra med prispengarna?

– Jag bjuder alla deltagare på nästa camp på anmälningsavgiften för antingen Stafettvarvet eller Laps for Life i Mölnlycke och i höst kommer jag dessutom arrangera Run of Hope här i Öjersjö.