• Bild: BJÖRN DINAU
    UPPKOPPLAD. 91-årige Åke Persson var med på bibliotekets kurs där de äldre fick lära sig mer om Facebook, Skype, mejl och chat.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    SWISH. Kursdeltagaren Åke Persson, 91, år visar hur han använder Swish.
  • Bild: BJÖRN DINAU
    UPPKOPPLAD. 91-årige Åke Persson var med på bibliotekets kurs där de äldre fick lära sig mer om Facebook, Skype, mejl och chat.

Lär äldre mer om ny teknik

Partille



I fredags var det workshop i hur man använder bland annat Facebook, Skype, hur man skickar sms och chatt-funktioner. Några pensionärer passade på att lära sig mer på biblioteket.

Deltagarna lyssnar noga och ställer många frågor. Intresset för att få lära sig mer är bevisligen stort hos de som tagit sig till bibliotekets workshop för seniorer. En av deltagarna på kursen är 91-årige Åke Persson. Han har med sig sin egna bärbara dator och sin smartphone.

– Jag är här för att fånga upp detaljer om Facebook och Skype. Jag är autodidakt när det gäller datorn, så det har sina brister, säger Åke Persson.

Åke berättar att han använder sin dator dagligen. Bland annat tar han emot mellan 12-15 mejl varje dag.

– Ja, jag är intresserad av aktieaffärer och får en del information via mejl. Det blir en del på ekonomisidan.

”Många fördelar”

Har du något att säga till de som ännu inte har gett sig in i den nya teknikens värld?

– Det finns så många fördelar, till exempel elektronisk betalning i banken. Det är enkelt och bekvämt. På många sätt, säger Åke Persson.

Sara Malm, tillsammans med Lisa Sjödin och Thomas Sandén, ansvarar för workshopen som arrangeras av Partille bibliotek. Hon berättar att det ingår i bibliotekets uppdrag att lära ut så att alla medborgare ska kunna vara en del av det digitala samhället.

– Det är en demokrati­fråga också. Att kunna ta del av samhällsfrågor och bli en fullvärdig medborgare, säger Sara Malm.

Biblioteket har ett kompensatoriskt uppdrag, det vill säga att de ska hjälpa till så att människor lär sig att hantera bankärenden digitalt, fylla i a-kassekort online eller ta hand om olika myndighetsärenden via nätet.

Kan boka tid

– Alla hänger inte med i den nya tekniken, men hos oss får de möjlighet att lära sig mer, säger Sara Malm.

Under veckorna är det många i den äldre generationen som kontaktar biblioteket med frågor om de kan hjälpa till med att göra bankärenden på nätet eller andra teknikrelaterade frågor. Sara Malm berättar att man kan ringa till biblioteket och fråga efter Thomas Sandén som arbetar specifikt med de här frågorna.

– Thomas hjälper gärna till med frågor som rör nätet och ny teknik. Det går att boka en personlig tid med honom också. Det är en del av vår service, säger Sara.

Sara Malm berättar även att det kommer att bli en fortsättning på det surfplatte- och mobilkafé som de haft tidigare. Exakt när det drar igång är inte bestämt än.

gillaptpafacebook