Partille kommun
Fullt i fjol. Jobbmässan drog många besökare förra året och arrangörerna räknar med minst lika många i år.

Jobbmässa jobbar på jobb för unga

Partille

Jobbmässan ska bli större och bättre och ge fler jobb. Arrangörerna vill locka fler besökare och utställare och även göra en ordentlig uppföljning efteråt.

Kommunen, som anordnar evenemanget tillsammans med Arbetsförmedlingen och Företagarna i Partille, har höga förväntningar på årets mässa. Det har tidigare hållits liknande arrangemang på Kulturum, med riktade satsningar mot unga arbetslösa.

– Vi tyckte det var dags att dra igång en större mässa, det finns liknande mässor i Göteborg som har fungerat bra och det var en inspiration helt klart, säger Stefan Hedström, arbetsförmedlare och initiativtagare till mässan.

Fler utställare

Jobbmässan anordnas nu för andra gången då fjolårets satsning var lyckad både sett till antalet besökare och utställare. Arrangörerna räknar med minst lika många besökare och hoppas på fler utställare än förra gången. Mässan erbjuder ett brett spektra av företag och arbetsgivare och riktar sig till alla åldersgrupper.

– Vi har inget fokus på okvalificerade jobb, som till exempel Skarpt läge i Göteborg har. Alla typer av arbetsgivare är välkomna och det lockar fler, helt klart. Men det är sant att det var många företag inom dagligvaruhandeln och restaurangbranschen som ställde ut sist, säger Stefan Hedström.

Vad är det som blir annorlunda i år?

– Vi har möjlighet att göra ett större evenemang. Vi kan öppna upp mer yta i lokalen och på det sättet få plats för fler utställare, just nu är det 37 anmälda och vi vill gärna ha in fler. Så fler branscher och fler utställare, helt enkelt.

Bättre uppföljning

Hur många fick jobb i fjol?

– Det har varit svårt att säkerställa. Arbetsgivarna har fullt upp med sitt och det var svårt att få säkra svar. Men vi har pratat med företagen och vi vet att det gav anställningar i olika former.

Hur ska ni få bättre koll?

– Vi ska göra en uppföljning i år. En träff där vi bjuder in både besökare och utställare för att göra en kartläggning av vad mässan får för resultat, både för besökare och utställare.