BjornRhodin_halvfigur_0686_WEBB_BD

Björn Rhodin: ”Bokslut och nystart på samma gång”

KRÖNIKAN



Året som gått har varit intensivt för många. För de allra flesta skulle jag gissa. Ni kan inte ändra på det som hänt, ni kan acceptera det och lära er något för att på så sätt forma framtiden.

I mitt liv är stressen det svåraste. Inte maten, inte träningen, inte det sociala livet utan stressen. För den förstör så mycket av resten. Den gjorde mig sjuk, den gör att jag glömmer viktiga saker om jag inte skriver ner det, den gör att jag inte alltid tänker mig för i hur jag uttrycker mig till mina närmsta. Den skapar problem. Och detta är problem som går att förminska.

Det finns tillfällen då människan behöver stress men det var inte meningen att det skulle vara dygnets alla vakna timmar, veckan runt, året runt.. Det var meningen att stressen skulle komma vid ”fight” eller ”flight (flykt)” situationer.

Jag arbetar med människor som bär på kroniska smärttillstånd. Det kan vara gamla skador som fortfarande gör ont, det kan vara reumatiska sjukdomar, det kan vara både och inget av dom. Men stress är i tio fall av tio en avgörande faktor för hur stor smärta individen behöver leva med och hur stort lidandet är. Så även om man inte är egenföretagande småbarnsförälder finns det stor vinning i att minska stressen i sitt liv.

Många använder nyårsafton som en nystart. ”NU skall jag äntligen komma i form, nu är det dags”. Nej. Ni skall inte komma i form nu. Det var dags för längesen. Det är inte tiden eller klockslaget ni har väntat på. Ni har inte hunnit. För ni har varit så stressade över allt annat i livet att ni har bortprioriterat er själva konsekvent.
Kommande år skall vi börja från andra hållet. Vi skall förändra beteenden, inte kosthållningen eller träningsprogrammet. Vi skall ta in nya sunda beteenden – Inte etablera ät –och träningsstörningar.

Detta året skall ni inte göra som ni alltid har gjort för om ni gör det så kommer det gå som det alltid har gått. Albert Einsten sa ”Det är bara en dåre som försöker samma sak och förväntar sig olika resultat”.
2018 skall ni fokusera på stressen. För om ni kommer i ordning med den kommer ni hinna träna. Ni kommer hinna ordna med maten. Ni kommer hinna umgås med familjen. Ni kommer hinna ge er partner den kärlek hon eller han så väl behöver. Ni kommer också hålla er friskare, piggare och mer tåliga för stressiga situationer som kommer oundvikligen i livet. Stressen är först ut 2018.

Ni skall få fem punkter att förhålla er till.
1. Klipp energitjuvarna. Ingen skall TA energi från er. När ni har tillräckligt med energi kan ni GE till andra. När ni flyger flygplan och det är säkerhetsgenomgång: Vem är det som skall ha syrgasen först?
2. Disponera den energin ni har. Gör inte konsekvent mer än ni orkar. Finns det energi kvar efter alla era måsten kan ni göra mer. Fram till dess håller ni kvar energin inuti.
3. Återhämta er ordentligt! Sömnen är A och O. Skit i netflix-serierna på kvällarna. Gå och lägg er.
4. Gör saker som GER energi. Tycker ni om att måla så måla. Tycker ni om att promenera så promenera. Har ni inget i ert liv som ger energi har ni alltså bara saker i ert liv som tar energi. Inte ok. Ni måste ha glädje i livet också. Ni är inte ert jobb. Ni är inte bara föräldrar eller partner. Ni är levnadsglada människor i grunden. Ni måste bejaka den sidan.
5. Rör på er. Gör saker som gör er svettiga och andfådda. Kroppen mår bra av det. Själen mår bra av det. Livet mår bra av det.

Livet är för kort för att må dåligt. Vad vi vet så får vi bara ett. Lika bra att må så bra vi kan på vägen.
Vi avslutar med ett stulet citat. ”No such thing as spare time, no such thing as free time, no such thing as down time. All you got is life time. Go.” Henry Rollins

  • Björn Rhodin
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook