I framtiden kan ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås komma att gå i tunnlar. Arkivbild: BOSSE ÅSTRÖM

Nytt dubbelspår föreslås gå i tunnlar

PARTILLE

Ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås kommer till stor del att gå i tunnlar i en helt ny sträckning.
Men det är fortfarande oklart när det blir verklighet.

Frågan om fler spår på Västra stambanan har åter blivit aktuell i samband med utredningarna kring en ny höghastighetsjärnväg och den så kallade Sverige-
förhandlingen.

I förra veckan presenterade Trafikverket en ny kalkyl för höghastighetstågen mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Summan på 230 miljarder är en bantning med tio procent. Den nya banan till Göteborg är tänkt att gå via Jönköping och Borås, men vad politikerna till slut bestämmer sig för påverkar också Västra stambanan genom Västergötland.

Trafikverket har på regeringens uppdrag studerat förut-
sättningar och kostnader för en uppgradering av både Västra och Södra stambanorna. En rapport om det presenterades också i förra veckan. I den framgår ett par saker som är extra intressanta för boende och pendlare i vårt område.

Ny dubbelspårig järnväg
För det första verkar nu huvudalternativet för fyrspår mellan Kåhög i Partille och nästan fram till Alingsås vara att bygga en helt ny dubbelspårig järnväg i ny sträckning, ”till stor del i tunnlar” som det står i rapporten. Det förefaller alltså vara det alternativ norr om Aspen som Järnvägsföreningen i Lerum har slagits för i många år.
Utbyggnad till fyrspår i befintlig sträcka ska bara göras två kilometer i Partille och en kilometer vid infarten till Alingsås.
– Ja, det är den hypotesen vi arbetar efter. Främsta orsaken är att inte störa befintlig trafik. Det stör oerhört mycket och kostar mycket för samhället att bygga i befintlig sträckning, säger Peter Uneklint, programchef på Trafikverket.
– Det nya dubbelspåret är endast tänkt för person-
trafik, tillägger han.

Ny järnväg i skogen
För det andra finns det nu ett förslag till ett nytt 60 kilometer långt dubbelspår mellan Alingsås och Falköping. Det skulle, enligt rapporten, dras fram i ”mindre känsliga landskapsförhållanden” än den nuvarande järnvägen, i viss mån i produktionsskog. Men Peter Uneklint vill inte säga något mer exakt om den nya sträckningen.
– Vi har tittat mycket grovt på det. Det är för tidigt att säga i detalj var den skulle gå, säger han.
Det står dock i rapporten att Säveån ska korsas två gånger.
Den här nya järnvägen blir bara aktuell om regering och riksdag säger nej till den omtalade höghastighetsjärnvägen – och om man sedan i nästa skede väljer att bygga ut Västra stambanan för tåg som kan köra i 250 kilometer i timmen. Alternativet är att bygga för 200 kilometer i timmen och då blir det inte aktuellt med fyrspår Alingsås-
Falköping, enligt Uneklint.

Kortare restider
Trafikverket tror att högre hastighet, som ger kortare restider, leder till mer tågtrafik och större behov av fler spår. Men det blir förstås billigare att bygga ut stambanorna för 200 km/h, som inte ställer lika höga krav på utformningen.

Senast i höst ska politikerna besluta om planeringen för höghastighetsjärnvägen ska fortsätta. Den är tänkt att bli klar om ungefär 20 år. Om politikerna väljer att inte satsa på den blir det i stället en större upprustning och utbyggnad av stambanorna i västra och södra Sverige. En del kan göras redan om några år, medan annat lär dröja 15-20 år.
– Men det blir ändå bara knappt hälften av behovet på Södra och Västra stambanorna. Resten skjuter vi framför oss, säger Peter Uneklint.

Även om det blir nej till höghastighetsjärnvägen finns dock frågan om fyrspår mellan Göteborg och Alingsås kvar på dagordningen, eftersom den sträckan är så belastad redan i dag. Det återstår att se om den utbyggnaden tas med i förslaget till ny nationell trafikplan, som reger-
ingen ska besluta om 2018.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det