• Bild: Jonna Andersson
    Engagerad. Vera Johansson brinner för en mer demokratisk skola. Ända sedan andra klass har hon suttit med i elevrådet på Ugglums skola och nu tar hon sitt engagemang till nästa nivå då hon som en av 15 unga valts ut som nationell elevrådsutvecklare av Sveriges elevråd, Svea.
  • Bild: Jonna Andersson
    Engagerad. Vera Johansson brinner för en mer demokratisk skola. Ända sedan andra klass har hon suttit med i elevrådet på Ugglums skola och nu tar hon sitt engagemang till nästa nivå då hon som en av 15 unga valts ut som nationell elevrådsutvecklare av Sveriges elevråd, Svea.
  • Bild: Jonna Andersson
    Engagerad. Vera Johansson brinner för en mer demokratisk skola. Ända sedan andra klass har hon suttit med i elevrådet på Ugglums skola och nu tar hon sitt engagemang till nästa nivå då hon som en av 15 unga valts ut som nationell elevrådsutvecklare av Sveriges elevråd, Svea.
  • Bild: Jonna Andersson
    Engagerad. Vera Johansson brinner för en mer demokratisk skola. Ända sedan andra klass har hon suttit med i elevrådet på Ugglums skola och nu tar hon sitt engagemang till nästa nivå då hon som en av 15 unga valts ut som nationell elevrådsutvecklare av Sveriges elevråd, Svea.
  • Bild: Jonna Andersson
    Vera Johansson

Vera kämpar för elevernas rättigheter

Familj

Intresset för elevrådet och en mer demokratisk skola började redan i årskurs två. Nu tar Vera sitt engagemang till nästa nivå då hon tillsammans med 14 andra ungdomar utbildar sig till nationella elevrådsutvecklare.

Vera Johansson från Sävedalen är 14 år och går i klass 8B på Ugglums skola. Hon brinner för en mer demokratisk skola och har sedan årskurs två suttit med i skolans elevråd.

– Det är ett forum där det jag håller på med gör skillnad. Genom elevrådet kan jag påverka min egen miljö.

Elevrådet på Ugglums skola har enligt Vera inte fungerat så bra och man har inte haft något förtroende från eleverna. Därför drog hon tillsammans med några skolkamrater igång ett nytt elevråd för drygt ett år sedan.

– Vi ville göra en ordentlig förändring och skapa ett elevstyrt elevråd. Vi ville göra skillnad på riktigt, inte bara se till att vi får nya hinkar till skolgården, berättar Vera.

Det nya elevrådet blev starten på hennes engagemang för Svea, Sveriges elevråd.  

– Vi åkte till Sveas elevrådskongress för att komma in i den demokratiska processen och för att få en känsla för hur en så stor organisation fungerar. Vi var totalt 200 elever från hela Sverige på kongressen och det var ett otroligt engagemang, säger Vera.

Inspirationen från kongressen har enligt Vera haft effekt.

– Elevrådet har absolut blivit bättre här på Ugglum. Det är ett helt annat engagemang men eftersom förra elevrådet inte gjorde någonting så finns det inget elevförtroende just nu, säger hon och förklarar att det är där man valt att lägga fokus för tillfället.

Hur ska ni göra för att bygga upp det förtroendet?

– Vi har planer på en temadag på skolan. Det är ett försök att visa att vi har makt och att vi är en kraft att räkna med. Vi är 600 elever på skolan och talar vi med en enad röst kan vi påverka, men då behöver vi ett förtroende som inte finns just nu.

Elevers rättigheter

Under kongressen pratade Vera mycket med en tjej som engagerat sig i Sveas verksamhet. Hon blev en stor inspiration för Vera och var också den som fick henne att ansöka om att bli nationell elevrådsutvecklare.

– Jag har sedan kongressen 2014 velat involvera mig mer så när jag fick tipset att söka till elevrådsutvecklare gjorde jag det.

Vera blev en av 15 elever som valdes ut för att föra organisationen vidare som elevrådsutvecklare. Hon kommer att arbeta inom verksamhetsområdet ”elevers rättigheter”, men innan hon kan påbörja sitt nya uppdrag ska hon utbildas inom området.

– Utbildningen började den 15 januari med en introduktion i Stockholm. Vi fick en grundutbildning i organisationen och vad det innebär att vara ett ansikte utåt för Svea. Det var väldigt intressant och jag ser fram emot nästa tillfälle, säger hon och berättar att utbildningen kommer att pågå under hela 2016.

När hon är färdig kommer hon att påbörja uppdraget med att vidareutbilda andra elever i deras rättigheter och hur de ska få elevrådsarbetet att fungera.

– Jag brinner starkt för det här. Skolan är vår arbetsplats. Vuxna är medvetna om sina rättigheter på arbetsplatsen men det är inte elever. Så borde det inte se ut. Det är i skolan som Sveriges framtid formas och därför är det viktigt med en större kunskap om de rättigheter vi faktiskt har.

Uppdraget som elevrådsutvecklare innebär att Vera kommer att åka runt till andra skolor.

– Jag skulle gissa att det kan bli två-tre gånger i månaden, men jag kommer även att svara på frågor över telefon och via mejl, förklarar hon.

HBTQ-anpassad undervisning

Förutom elever rättigheter brinner Vera för jämställdhetsfrågor, mobbning i och utanför skolan, det hon kallar ”den riktiga bilden av feminism” och HBTQ-rättigheter. Hon har tidigare drivit frågan om HBTQ-anpassad sexualundervisning i skolan.

– Det finns fortfarande en hel del homofobi i den svenska skolan, och det är bara utbildning som kan lösa det problemet, säger hon.

Hon tror att hbtq-frågan kommer att bli relativt enkel att driva framåt under året.

– Den valdes ut som Sveas fokusfråga vid senaste kongressen.

Frågan presenterades då för de skolor som representerade skolväsendet under kongressen och snart når den även landets ansvariga skolpolitiker.

Möjlighet att påverka

Även om Vera tycker att elevdemokratin inte fungerar speciellt bra i dag ser hon hoppfullt på framtiden.

– Jag tycker att det finns möjlighet att påverka men vägen är i dag för krånglig och för lång att gå. Första steget är att våga prata. Det finns många som sitter med tankar som är större än att vi vill ha nya hinkar och det finns vägar att gå, hjälp och stöd att få för att driva igenom förslag.

Hon har stora förhoppningar på det nya elevrådet på Ugglum.

– Här på skolan skulle jag vilja utveckla förtroendet och kommunikationen mellan lärare och elever. Jag tror på att människor växer med tillit. De flesta kan hantera tillit om de får den. Lärarna måste ta första steget och börja lita på eleverna. De måste vara tydliga med vad de vill ha ut av eleverna, sluta behandla dem som barn och i stället se dem som unga vuxna.

Hon hoppas att hennes skolkamrater ska börja engagera sig mer i skolans elevråd och uppmanar även fler att gå med i Svea.

– Det är öppet för alla och ju större vi är ju mer kan vi påverka. Med engagemang kan man nå långt, även i motvind.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det