Alla hållplatser i Partille ska bytas ut

Inom några år får Partilleborna helt nya hållplatser. Totalt ska hundratals hållplatser bytas ut och dess skepnad kommer att avgöras i en pågående arkitekttävling.
– Vi vill inte ha någon industritillverkad produkt, utan vi vill få till en bred verkshöjd som lyfter staden och regionen, säger Martin Giöbel på Västtrafik.

ANNONS
|

2026 kommer hundratals hållplatser i Göteborg att bytas ut. De nuvarande ritades av White arkitekters Olle Andersson och sattes i produktion i början av 1990-talet.

Anledningen till att de byts ut är att ett kontrakt mellan trafikkontoret och JCDecaux som äger väderskydden löper ut. I nuläget får JCDecaux in pengar genom att annonsera i kurerna och i gengäld står de för underhåll.

– När avtalet går ut 2026 tar Västra Götalandsregionen över hållplatserna och intäkterna för reklamen, säger Iréne Stewart Claesson, designstrateg för offentlig miljö och konst på trafikkontoret i Göteborg stad.

Hållplatserna i Partille ägs redan av regionen – därför kan de komma att bytas ut något tidigare än de i Göteborg.

ANNONS

Martin Giöbel, avdelningschef för strategisk planering på Västtrafik, berättar om hur de nya väderskydden kan komma att se ut – belägna på hållplatser och knutpunkter särskilt kopplade till spårvagns- och stombusstrafik med snabba på- och avstigningar.

– Det finns saker på hållplatsytan vi kan och bör göra annorlunda. Långa tak, som redan finns vid hållplatsen Nordstan till exempel, kan tänkas skydda en större del av plattformen, säger han.

30 miljoner för Nordstans hållplats

I dagsläget finns det ingen budget för utbytet av samtliga väderskydd, enligt Martin Giöbel. Men som ett exempel refererar han till hållplats Nordstan, som blev klar sommaren 2021 och kostade cirka 30 miljoner kronor.

I underlaget till en arkitekttävling som arrangeras för att ta fram ett enhetligt koncept för de nya hållplatserna har man satt ett maxpris på 75 000 kronor i produktionskostnad för ett väderskydd i sin enklaste beståndsdel. Det är satt som en riktlinje att förhålla sig till när man skapar den nya designen.

– För annars är risken att det kostar hur mycket som helst. Men den totala kostnaden kommer bli högre än så eftersom det tillkommer arbetskraft när man ska installera busskurerna och övrig utrustning som till exempel informationspelare, säger han.

Vinnare utses i sommar

Arkitekttävlingen arrangeras av Västra Götalandsregionen genom Västtrafik och Västfastigheter, i samverkan med Göteborgs stad, Mölndals stad samt Partille kommun och i samarbete med Sveriges Arkitekter.

Tanken är att tävlingen ska mynna ut i en vinnare som utses i sommar.

– I samband med att resandet i kollektivtrafiken ökar behöver vi hitta ett koncept på hur vi utformar hållplatserna, eftersom de små kurerna inte alltid fyller resenärernas behov, säger Martin Giöbel.

Iréne Stewart Claesson, designstrateg för offentlig miljö och konst på trafikkontoret i Göteborg, är med i arkitekttävlingens jury.
Iréne Stewart Claesson, designstrateg för offentlig miljö och konst på trafikkontoret i Göteborg, är med i arkitekttävlingens jury. Bild: Privat

I juryn sitter Iréne Stewart Claesson tillsammans med representanter från de olika aktörerna samt fristående arkitekter. Men än så länge är mycket under sekretess.

– Jag kan inte kommentera hur många bidrag vi fått in. Det som är viktigt är att det ska vara ett bra och tryggt väderskydd för människor, lätta att underhålla och ha en tydlig identitet som är lätta att känna igen, säger hon.

Inga planer på skottsäkert glas

I början av februari rapporterade Göteborgs-Posten om att man testar ett nytt, dyrt men skottsäkert material som är 300 gånger starkare än vanligt glas. Men det finns inga planer eller krav på att de nya busskurerna ska ha det.

– Det får i så fall bli en detalj i utformningen. Man har gjort olika typer av sådana test genom åren för att komma tillrätta med skadegörelse. Men det har alltid fallit tillbaka till andra typer av förstörelse som lett till andra kostnader, säger Martin Giöbel.

LÄS MER:Så blev elbussflottan i Partille del av ”unik satsning” i norra Europa

LÄS MER:Stökiga ungdomar ställer till det för Partilles busschaufförer

LÄS MER:Västtrafik behåller återbäringen för enkelbiljetter i To Go

ANNONS