Kritiken har tystnat – nu uppskattas laddstationen i Jonsered

För ett år sedan fick Jonseredsvägen ett nytt landmärke. En laddstolpe för elbussar skapade reaktioner på sociala medier. Många hade åsikter om att den var ful och stack ut i det pittoreska Jonsered. Ett år senare har kritiken tystnat och nu hörs andra röster.

ANNONS

Flera Jonseredsbor vi pratar med har en positiv sak att säga om laddstationen för elbussar som finns mitt i Jonsered sedan ett år tillbaka.

– Jag tycker den är helt ok. Fördelen är att man slipper genomfarten med bussar som släpper ut en massa föroreningar, säger Marianne Thors som bor ett stenkast från laddstolpen.

Marianne Thors tycker om elbussen som låter mindre än de tidigare bussarna som körde sträckan mot Jonsered.
Marianne Thors tycker om elbussen som låter mindre än de tidigare bussarna som körde sträckan mot Jonsered. Bild: Shamiram Demir

145 nya elbussar utökas med 100 fler i år

Buss 518 trafikerar sträckan Partille-Stärtered-Jonsered. Västtrafik satsade stort och började köra 145 nya elbussar i regionen förra året. Ett antal laddstolpar, även kallade pantografer, kom då också upp på olika håll. Men innan laddstolpen i Jonsered skulle sättas upp på Jons väg, som hållplatsen heter, var det andra tongångar. I en artikel som en kollega skrev om den nya laddstationen i december 2020 var det mycket kritiska röster som hördes.

ANNONS

”ABB:s designer till denna bisarra produkt har vid utformandet sannolikt suttit inspärrad och uttråkad i Corona-karantän i en liten lägenhet i någon europeisk huvudstad.” ansåg en boende i Jonsered.

Och i facebookgruppen ”Jonsered” skrevs inlägg som raljerade över laddstationen och den fick epitet som ”anskrämlig”, ”otroligt fult och malplacerat”, ”förstör bymiljön”, ”ett minimum av estetiskt tänk”, och så vidare.

Boende överens om fördelarna med elbussen

Men när Partille Tidning besöker hållplatsen några dagar inpå det nya året är alla vi möter överens. Den är bra och det är flera fördelar med laddstationen.

– Bussen är alltid exakt i tid, säger Nejdad Abu-Elias som hoppar på bussen innan den åker iväg.

Nedjad Abu-Elias tycker elbussen är punktlig och bra och stör sig inte alls på laddstolpen.
Nedjad Abu-Elias tycker elbussen är punktlig och bra och stör sig inte alls på laddstolpen. Bild: Shamiram Demir

Även Kerstin är bosatt i Jonsered och hon brukar promenera förbi laddstolpen, vilket hon också gör just i dag. Hon har inte hört något negativt av sina bekanta om laddstationen som finns till för att ladda elbussen 518.

– Nej, jag tycker bara det är häftigt, säger Kerstin, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen.

Elbussen har blivit ett lyft

Hon menar att det tvärtom har blivit ett lyft för Jonsered med en buss som kommer frekvent och i tid.

– Jag åker inte varje dag, men jag tror att man tycker det är bra. Och så är det ju framtiden, lägger Kerstin till.

Martin Gustafsson: ”Den stör mig inte det minsta”

Martin Gustafsson som hämtat ut en massa paket i kiosken mittemot. Han brukar passera laddstolpen när han ska hämta paket eller gå till affären.

– Den stör mig inte det minsta, konstaterar han.

En laddstolpe får de stå ut med, men om det blir fler så kan det kanske bli ett större problem. Fördelarna med den nya laddstationen överväger långt mer.

Martin Gustafsson ser mest fördelar med laddstolpen för buss 518 i Jonsered. Men snygg är den inte, tycker han.
Martin Gustafsson ser mest fördelar med laddstolpen för buss 518 i Jonsered. Men snygg är den inte, tycker han. Bild: Shamiram Demir

– Jag tycker det är bra att man har eldrift på bussarna, så det gör mig ingenting alls faktiskt. Den är inte snygg men jag tycker det är bra att de kör på el, säger Martin Gustafsson.

Per Henrik Hedén bor i de gula radhusen längre ner och har varit och köpt mjölk med sonen Alfred Hedén.

– Jag tycker det är bra med elbussar, de för mindre väsen av sig och det är bra för miljön.

Per Henrik Hedén och sonen Alfred Hedén tycker att laddstolpen är enbart positiv.
Per Henrik Hedén och sonen Alfred Hedén tycker att laddstolpen är enbart positiv. Bild: Shamiram Demir

Du har märkt att de har blivit mindre buller då?

– Ja, det tycker jag. Så jag ser bara fördelar med den. Sen är det synd att inte bussen går hela vägen till stan längre, konstaterar han.

Hör du någon som stör sig på den nuförtiden?

– Det finns alltid folk på Facebook som stör sig, men jag tycker det är för litet för att störa sig på.

Enligt Västtrafik har det inte inkommit någon reaktion från allmänheten angående laddstolpen under året som gått. Däremot är en stor skillnad sedan förra året att utsläppen har minskat rejält i hela regionen.

– Som helhet så har elektrifieringen av busstrafiken fungerat väldigt bra och vi har väldigt goda resultat. Vi minskar våra klimatutsläpp och gör kollektivtrafiken ännu mer klimatvänlig, och det är kul, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik.

För drygt ett år sedan satte Västtrafik in 145 nya elbussar i Göteborg, Mölndal och Partille. Nu syns effekterna av att man börjat köra helt elektriska bussar fria från utsläpp och buller. i ett pressmeddelande nyligen skrev Västtrafik att deras prognoser visar att utsläppen av de hälsofarliga kväveoxiderna i busstrafiken nästan halverats, från 108 ton 2020 till 58 ton år 2021.

100 nya elbussar i regionen under året

Västtrafik kör Nordens största flotta av elbussar, med cirka 220 elbussar på flera orter runt om i regionen. Under året kommer cirka 100 nya elbussar att börja köra och till 2030 beräknas alla Västtrafiks 700 stadsbussar vara elektriska.

Inga nya elbussar kommer köra i Partille under året.

Källa: Västtrafik

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS