Black Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild.
Black Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Var fjärde prissänkning en bluffrea

Var fjärde rea på nätet är falsk. Ofta har handlaren höjt priset innan alla super-erbjudanden läggs ut inför Black Friday eller andra "köpfester".

ANNONS

Singeldagen, fars dag, Black Friday, Black Week eller nu-smygstartar-vi-inför-Black Week – listan på handlarnas lockrop till köphets slår nya rekord.

Och då har decembers julhandel knappt börjat även om den svarta fredagen kommit att bli ett tillfälle för tidiga klappar – kanske speciellt i år med trassliga transporter och eventuell varubrist i pandemins spår.

Men vad som framstår som oemotståndliga erbjudanden är ofta bluff och kanske inte heller lagligt. Rean har ofta föregåtts av en prishöjning i all tysthet, visar prisjämförelsesajten Pricerunners återkommande mätningar av e-handlarnas agerande.

Var fjärde falsk

Att höja priserna med runt tio procent efter sommaren och sedan sänka dem med cirka fem procent och kalla det för rea, är en vanlig strategi, enligt Evelina Galli på Pricerunner och det är också bolagets definition på en bluffrea.

ANNONS

En annan vanlig tveksam lockmetod är att jämföra med ett rekommenderat pris på varan, men den uppgiften kan vara flera år gammal.

– Just nu är 25,7 procent av alla erbjudanden som är nedsatta vad vi skulle säga falska reor, säger hon och pekar på att det såg likadant ut vid samma tidpunkt i fjol.

Längre perioder

Från i somras fram till nu har priserna på de cirka 40 000 produkterna som ingår i Pricerunners prisavstämning i snitt gått ner med 0,1 procent.

Men trots allt, Black friday är den billigaste köpdagen sett som ett genomsnitt, men det gäller verkligen inte alla varor, enligt Evelina Galli.

Och att reaperioderna blir allt längre märks också, tydligt är att handlarna har sänkt priset redan nu, en vecka före Black friday, enligt Evelina Galli.

Bland de produktkategorier med flest bluffreor i dagsläget märks cykeldelar, elcyklar, herrkläder, byggmaterial och elvispar, enligt Pricerunner.

Störst faktiska prissänkningar i snitt finns inom studio & ljussättning, spishällar, Playstation 4-spel, tangentbord och högtalare.

Fakta: Inte tillåtet

Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken rea i sin marknadsföring förutsatt att:

Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet.

Försäljningen sker under en begränsad tid.

Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan förbjuda ett företag som bryter mot reglerna att fortsatt använda marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite.

Källa: Svensk Handel

ANNONS