Efter reparationen läckte bilen fortfarande olja – verkstaden uppmanas av Allmänna reklamationsnämnden att betala tillbaka kostnaden. Bilden är ett genrefoto.
Efter reparationen läckte bilen fortfarande olja – verkstaden uppmanas av Allmänna reklamationsnämnden att betala tillbaka kostnaden. Bilden är ett genrefoto. Bild: Bengt Magnuzon

Bilen fortsatte läcka olja – verkstaden uppmanas betala tillbaka 36 198 kronor

Efter reparationen fortsatte bilen läcka olja och till slut fick den skrotas. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden den felande verkstaden att betala tillbaka 36 198 kronor till en man från Öjersjö.

ANNONS
|

Den 15 januari 2020 lämnade en man från Öjersjö in sin bil hos en verkstad i Mölnlycke för att renovera motorn. Renoveringen gjordes till en kostnad av 36 198 kronor.

Men det var efter att bilen hämtats ut som de stora problemen började.

Någon vecka senare märker kunden att motorn läcker olja och han kontaktar verkstaden som gjort renoveringen där de nekar till att de har något med läckaget att göra. ”Ett gammalt fel”, säger de.

I augusti 2020 besiktigades bilen och fick anmärkning på grund av oljeläckage och återigen kontaktades verkstaden som på samma sätt avsade sig ansvaret för felet. De menade att läckaget nu kom från ett rör i turbon och felet lagades till en kostnad av drygt 4 000 kronor.

ANNONS

LÄS MER:Casper Janebrink och Arvingarna genom åren – från lejonman till champinjonfrilla

Tog bilen till märkesverkstad

I september 2020 körde mannen bilen till Norrland på semester och märkte till sin förtvivlan att bilen återigen läckte olja. Han lämnade in den på en verkstad i Skellefteå som direkt påpekade att läckaget hade med den första motorrenoveringen på verkstaden i Mölnlycke att göra.

Mannen från Öjersjö besökte återigen verkstaden i Mölnlycke som lovat att åtgärda felet utan kostnad. Väl där konstaterade verkstaden att turbon rasat och att verkstaden i Skellefteå haft fel.

Mannen blev fundersam, det hela lät osannolikt, och han valde att ta bilen till märkesverkstad för att gå till botten med problemet. Hos märkesverkstaden konstaterades det fler fel på Mölnlyckeverkstadens reparationer och efter ytterligare två månader av reklamationer lämnades bilen in till reparation hos märkesverkstaden där det konstaterades att hela motorn behövde bytas ut. Något som inte var motiverat med tanke på bilens värde.

LÄS MER:Tomten kommer tidigt till Partille herrgård i år

ARN ger mannen rätt

Öjersjömannen gjorde en skriftlig reklamation på hela beloppet till verkstaden i Mölnlycke, men de motsätter sig kravet och menar att de inte gjort något fel och att de läckage som uppstått efter de haft bilen inne beror på nya fel.

Allmänna reklamationsnämnden ger nu mannen rätt och rekommenderar Mölnlyckeverkstaden att betala tillbaka 36 198 kronor.

Enligt nämndens bedömning är bristerna i verkstadens arbete ”så pass allvarliga att syftet med tjänsten förfelat”. Beslutet går inte att överklaga.

Så här prenumererar du!

Klicka HÄR för att komma till prenumerationserbjudandet. Då får du inloggningsuppgifter som du kan använda för att logga in med i e-tidningsappen och nyhetsappen.

De nedladdningsbara apparna hittar du om du söker på ”Partille Tidning” i AppStore eller Google Play.

ANNONS