Brattåskärrsvägen är en av vägarna från Sävedalen till Partille centrum där boende har upplevt problem, men de kommer inte lösas med en väg genom ravinen - det är nu kommunstyrelsens politiker överens om.
Brattåskärrsvägen är en av vägarna från Sävedalen till Partille centrum där boende har upplevt problem, men de kommer inte lösas med en väg genom ravinen - det är nu kommunstyrelsens politiker överens om. Bild: Robin Aron

Partille kommun tar ut ny kurs om Finngösaväg

De sedan fyra decennier omstridda planerna på en väg i Finngösaravinen i Partille ser ut att skrotas. I veckan röstade en majoritet politiker för att lägga trafiklösningen i malpåse.
– Ser man inte nyttan av en ny väg då är det fullt rimligt att vi inte driver den frågan, säger KS-ordförande Marith Hesse (M).

ANNONS
|

Det blir sannolikt ingen väg vid Finngösaravinen i Partille. Kommunstyrelsen beslutade i veckan att lyfta fram andra åtgärder när det gäller trafiksituationen i Sävedalen. Därmed ser en cirka 40-årig strid ut att gå mot sitt slut. I alla fall för den här gången.

– Det är lagt i malpåse. Det är inte för evigt omöjligt att det blir en väg, men det är definitivt lagt i malpåse. Beslutet 2018 var egentligen att bygga vägen, men nu har vi ett kontrabeslut på det, säger Sofia Hellberg, stadsbyggnadschef i Partille kommun.

Beslutet kommer efter att en fördjupad rapport blivit klar som visar att de trafikproblem Sävedalsbor upplevt i villaområdet inte kommer att lösas med en väg genom ravinen.

ANNONS

Buller, vibrationer, höga hastigheter, parkeringsproblem och otrygga skolvägar har funnits bland klagomålen.

– För att den vägen skulle lösa någonting överhuvudtaget skulle vi behöva göra väldigt stora ingrepp på andra gator. Finngösavägen skulle vara en omväg för de allra flesta, säger Sofia Hellberg.

Satsar på andra resesätt

I beslutet finns fyra punkter. Nummer ett och två handlar om att satsa på cykel-, kollektiv- och gångtrafik respektive att optimera de befintliga förbindelserna.

Punkt tre handlar om att bredda de befintliga vägarna och först i punkt fyra återfinns en väg från norr till söder genom Finngösaravinen. Det är punkt ett och två som kommunstyrelsen nu skickar vidare till fullmäktige, som väntas ta upp frågan sista augusti. Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande i Partille, förväntar sig att beslutet blir detsamma där.

– Det här är i grunden inte en ideologisk fråga, utan en sakfråga, och då måste man vara pragmatisk och ta till sig det som framkommer i studien. Ser man inte nyttan av en ny väg då är det fullt rimligt att vi inte driver den frågan kommande mandatperioder.

”Stänger dörren”

Hon pekar på fler saker som har gjort att de tänkt om jämfört med det beslut som fattades för några år sedan, som att hållbart resande fått större fokus, att kollektivtrafiken i Partille ingår i Göteborgs zon A och att fler kan komma att jobba hemifrån även efter pandemin.

– Vi stänger dörren tydligt till punkt tre och fyra nu. Men det är klart att ingen vet hur det ser ut om till exempel 50 år. Det vi kan säga är vad vi ser nu och i en överskådlig framtid, säger hon och tillägger att om trafiksituationen blir överansträngd kan diskussionerna återupptas i framtiden.

Marith Hesse, kommunstyrelsens ordförande i Partille
Marith Hesse, kommunstyrelsens ordförande i Partille Bild: Magdalena Rosen

Pia Sundh (MP), ledamot i kommunfullmäktige, har tidigare sagt till GP att motståndet mot Finnsgösaplanerna var anledningen till att hon blev politiker – och klippte av sig halva sin frisyr framför ett politiskt möte för att få igenom sin poäng.

Vill ha bort fjärde punkten

I dag ser hon positivt på den nya riktningen för området i Sävedalen.

– Behovet av en stor trafikled mot Partille centrum är inte så intressant, eftersom det handlar om att man vill komma till Göteborg, säger Pia Sundh.

Pia Sundh, Miljöpartiet i Partille
Pia Sundh, Miljöpartiet i Partille Bild: Pax

Men hon är precis som Centerpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna inte helt nöjd med att den fjärde punkten står kvar. Hon hoppas på att också malpåsen ska kastas bort genom bildning av naturreservat – men först och främst att den sista punkten tas bort av kommunfullmäktige.

– Jag behåller nog mitt korta hår på vänstersidan för vägen är ännu inte helt avskriven.

ANNONS