Slutreplik: V:s kommentar angående skolan

Debatt

Varken jag, liberalerna eller utbildningsförvaltningen vet hur läxorna utformas av lärarna i Partille. Jag skulle gärna se en undersökning på området. Tillsvidare kan vi bara hoppas att alla lärare följer skolverkets rekommendationer. För det är just bara rekommendationer. Varje lärare gör det den tror är bäst för sina elever. Jag håller fast vid åsikten att det delas ut både bra och mindre bra läxor på Partilles skolor. Gemensamt för alla läxor är att de ska genomföras utanför skoltid och att de oftast ser likadana ut oavsett elevens förutsättningar.

Låt oss stanna till och ställa oss några frågor. Hur många lärare känner i detalj till hur hemförhållandena ser ut för varje elev i klassen? Vilka arbetsförhållanden, arbetstider och utbildning föräldrarna har? Vilken relation föräldern har till sitt barn i hemmet? Allt detta får konsekvenser för barnets förutsättningar att genomföra läxan. För de flesta går det säkert alldeles utmärkt men för en del barn och föräldrar är läxläsning ett rent helvete som innebär konflikter, frustration och en känsla av otillräcklighet. Det var den här problematiken med läxor som jag försökte beskriva i kommunfullmäktige. Där och då blev de ideologiska skillnaderna tydliga mellan höger och vänster. Vänsterpartiet argumenterade för en skola på lika villkor för alla elever medan Alliansen och SD till varje pris försvarade ett system som gynnar de privilegierade i samhället.

Införandet av läxhjälp på en del skolor är ett erkännande av den problematiken. Frågan är om läxans betydelse är så viktig för elevernas lärande att vi ska lägga skolans knappa resurser på läxhjälp? John Hatties metastudie av läxans effekt på 80 miljoner elevers lärande visar att så inte är fallet. Prioriteringen borde i stället vara att satsa alla tillgängliga medel på studiestöd för elever som halkat efter i något ämne i skolan. Om lärare dessutom slutade lägga tid på att utforma läxor och förhöra dem skulle det frigöras mera tid till att hjälpa eleverna med skolarbetet.

Norrevångskolan i Mörrum har valt den vägen. Resultatet är högre betyg för eleverna än de någonsin haft historiskt sätt. Det krävs mod att som lärare och skola våga bryta med ett inarbetat koncept som läxor. Det är ännu svårare om man är en konservativ politiker och vill bevara det gamla även om argumenten är svaga. Vänsterpartiet tror på utveckling och förändring och framförallt på en skola på lika villkor för eleverna. Det gynnar alla elever!

Linus Johansson
Vänsterpartiet Partille

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook