Foto: CARIN ÖSTERDAHL
JAPANSKT BESÖK. Från vänster: Teruko Wahlström och Kent Moore från Rubens barns. Hideaki Toyoda och Hiromi Fujii från Elfe Design besökte Sotenäs förskola i Sävedalen.
Foto: CARIN ÖSTERDAHL
JAPANSKT BESÖK. Från vänster: Teruko Wahlström och Kent Moore från Rubens barns. Hideaki Toyoda och Hiromi Fujii från Elfe Design besökte Sotenäs förskola i Sävedalen.

Svensk förskolepedagogik lockar japaner

Sävedalen

Bristande kreativitet i japanska förskolor fick japanskt företag att söka sig till Partille för att lära av den svenska förskolepedagogiken.

Nyligen fick Sotenäs förskola besök av Yokohamabaserade konceptföretaget Elfe Design som utformar skolmiljöer och utbildar pedagoger i Japan. Företaget samarbetar med ett antal japanska förskolor samt Mölnlyckeföretaget Rubens barn för att lära sig om hur skandinaverna arbetar med förskolepedagogik.

Kent Moore, vd på Rubens barn, förklarar problematiken med japanska skolorna:

– Det japanska samhället är väldigt instruktionsbaserat och så även skolorna, vilket resulterat i att det finns massa unga vuxna som ha svårt att ta egna initiativ och vara kreativa när de väl kommer ut i arbetslivet.

Hideaki Toyoda och Hiromi Fujii från Elfe Design uppmärksammade problematiken på hemmaplan och tänkte att de behövde se bortom landets gränser för att hitta nya pedagogiska metoder. Att det föll på just Skandinavien menar Kent inte var någon tillfällighet.

– Jag tror Japan i allmänhet har väldigt hög syn på det skandinaviska samhället, och att de ser upp till oss. Skandinavien är ganska erkänt i Japan för sin skolpedagogik och de har varit intresserade att komma hit under en lång tid.

Kents mamma Teruko Wahlström är ursprungligen från Japan men har bott i Sverige sedan länge och startade företaget Rubens barn för drygt 20 år sedan.

– Syftet var att skapa en leksak som lät barn vara barn så länge de ville, säger Kent.

Emotionell utveckling

En annan tanke var att dockorna skulle vara hållbara, och att barn skulle kunna relatera till dem och känna trygghet och empati.

– Att leka med dockor är främmande i den japanska kulturen, men samtidigt har forskning visat på att dockor är positivt för barns emotionella utveckling, säger Kent.

Under besöket på Sotenäs förskola har därför dockorna också fått vara med i barnens lek och Hideaki och Hiromi har observerat
hur de interagerat med dem.

– Vi har besökt ett antal skolor runt göteborgstrakten nu och det kommer frågor från dem hela tiden, säger Kent och skrattar.

– Det ser väldigt annorlunda ut för dem när svenska barn leker, är vältaliga och tar mycket plats, i Japan är det så toppstyrt i jämförelse.

Kent tar ett exempel för att förtydliga vad han menar.

– Innan julavslutningen har man en julkabaré som man förbereder för i två månader och det är i princip allt man fokuserar på de två månaderna. Barnen lever med andra ord i de vuxnas värld istället för att de vuxna lever i barnens värld.

Han tror att det svenska sättet, som han beskriver som att barn behandlas med lika mycket hänsyn och respekt som vuxna, är en av de grundläggande sakerna som behöver införas i Japan.

Öppnar för fortsättning

– Vi ser det som ett problem och efter att vi besökt de svenska förskolorna med Hideaki och Hiromi har de uttryckt att de känner att Japan ligger långt efter i den pedagogiska utvecklingen.

Nästa steg är att besöka danska förskolor innan det bär av tillbaka till Japan för att tillämpa vad de fått lära sig i Skandinavien.

– I första hand handlar det om att japanska barn ska kunna ta mer egna initiativ och tillföra kreativitet till arbetsplatsen när de blir vuxna.

Samtidigt tror Kent att det finns möjlighet till fortsatt samarbete och utbyten med vad han kallar syskonskolor.

– Sotenäs förskola hade absolut kunnat bli en sådan, de är väldigt nytänkande med sitt koncept ”våga, kan, vilja” Samtidigt tror vi att de japanska förskolorna har andra saker att erbjuda.

– Eftersom den japanska kulturen är så isolerad och unik tror jag att den har intressanta aspekter att erbjuda, samtidigt som många skolor där är väldigt ambitiösa på andra plan än de rent kreativa och emotionella.

  • Carin Österdahl
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook