• Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN
  • Bild: DANIEL ELFVELIN

Liten sport med stolt tradition

Trial

Den tolvårige trialföraren Max Sundberg kommer från Gråbo men tävlar för Partille Trialklubb. Från sin hembygd tar han med sig en stolt tradition av den smala motorcykelsporten.
Efter bara fyra år på hojen har han redan avancerat till den svenska elitklassen och den här säsongen har han också tagit steget ut i Europa.

Max styr säkert sin 80-kubiksmotorcykel längs den ojämna stigen. När det dyker upp en sten i terrängen gör han en tvärt sväng och krånglar sig över den. Efter ett par hundra meter kommer en slänt som är brantare än att det går att promenera där.

Men Max kör obehindrat ner, vänder om, vrider på gasen, och stegrande på bakhjulet är han snart uppe på platt mark igen. Att åka upp och ner med motorcykel går tydligen alldeles utmärkt, åtminstone för en talang i trial. Faktum är att den här lilla uppvisningen i skogsområdet bakom familjens hus i Gråbo är betydligt enklare än de hinder han är van vid.

Började i trädgården
Med ute i skogen är även pappa Frank, tidigare trialförare, som berättar att han introducerade Max för sporten när han bara var fem år gammal. Då var det en liten elmotorcykel hemma på tomten som gällde, men sedan dess har terrängen blivit betydligt svårare och motorcyklarna större.

Men trots det kör han med en mindre kraftfull motor än sina äldre konkurrenter som kör med 125-kubikare. Detta gör att Max missgynnas i vissa partier av banorna, men planen är att inte byta motorcykel förrän han blir lite tyngre.
– Om jag fortsätter med 80-kubikaren ett tag till så lär jag mig tekniken bättre och lär mig att jobba bättre med kroppen, förklarar Max.

Snabb utveckling
Han började tävla för fyra år sedan och har avancerat ända upp i den svenska elitklassen. Det senaste året har han utvecklats i snabb takt. Max berättar att han bland annat lärt sig att flytta hjulen, som det heter på trialspråk, vilket innebär att han hoppar runt med motorcykeln där det inte finns utrymme att svänga vanligt.
– Jag tycker att det här är väldigt roligt. Man märker hur man utvecklas och tränar man mycket så utvecklas man mycket också, säger Max.

Trial skiljer sig från många andra motorsporter där förarna startar samtidigt och sedan tävlar om vem som kommer först över mållinjen. I trial tävlar en deltagare i taget och i första hand handlar det inte om att klara banan så snabbt som möjligt, utan om att ta sig igenom dess så kallade sektioner utan att sätta fötterna i marken. Hindren på sektionerna varierar och kan bestå av allt ifrån knixiga stigar till att köra upp för branta bergspartier och hoppa upp på höga stenar.
– Du tävlar lika mycket mot dig själv som mot konkurrenterna och när du tränar måste du vara bångstyrig. Tre kvällar i rad kan du försöka ta dig över en sten utan att lyckas och sen knäcker du plötsligt koden, säger Frank.

Världsmästare från Lerum
De senaste två åren har antalet förare blivit fler, men trial är fortfarande en liten sport. En stor majoritet av utövarna finns i den här delen av landet, där ett drygt hundratal förare deltar på varje deltävling i en västsvensk serie. Sportens storhetstid var i början av 80-talet, och det främst tack vare en Lerumsbo – Ulf Karlsson, som vann VM 1980.
– Han bor kvar i Lerum och kommer och tittar på tävlingarna ibland, berättar Frank.

Även flera andra kommuninvånare har haft framgångsrika karriärer. Bland dem Lars Nordgren, idag förbundskapten för svenska landslaget och fortfarande aktiv i veteranklassen.

MA Lerum var en av de första klubbarna i Sverige att anordna en trialtävling och det fanns banor både vid Häcksjön i Lerum och vid motocrossbanan i Floda. Men idag finns ingen verksamhet kvar i kommunen. De sista trialförarna lämnade MA Lerum några år in på 2000-talet och innan dess hade den renodlade trialklubben MHF Ungdom Floda gått i graven.

Debut i Europa
Numera måste de fåtalet utövarna därför söka sig till andra orter. Max tillhör Partille Trialklubb med hemmabana i Öjersjö och nästan lika ofta åker han till en bana i Surte. Han tränar två kvällar i veckan och så här års vigs
i stort sett varje helg åt tävlingar. Han kör i serien Väst-Trial, i en USM-serie och tar den här säsongen även steget ut i Europa där han deltar i Youth International, en serie tävlingar för förare som siktar mot EM.

Debuten skedde i Holland för några veckor sedan och det var lite som att kliva in i en ny trialvärld. Både inför och under tävlingen skedde flera procedurer som Max inte är van vid, som teknisk besiktning, decibelmätning, invägning och depåstopp. Sedan dess har han varit i Lettland och innan säsongen är slut blir det även en resa till Italien.
– Det är väldigt roligt, men nervöst.

 

  • Daniel Elfvelin
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook