Björn Rhodin
Bild: Björn Dinau
Björn Rhodin Bild: Björn Dinau

Att förändra en kropp tar tid

KRÖNIKA

Det tar tid. Det tar lång tid. Och tålamodet är inte alltid människans bästa vän.
Det kräver tid, tålamod, engagemang, kunskap och jävlaranamma. Så är det.

Inga kosttillskott med läckra etiketter kan ändra på det. Inga häftiga nya träningsmetoder kan ändra på det.
Pratar vi om övervikt är det viktigt att komma ihåg att man sannolikt inte vaknade upp en tisdagsmorgon och inser att man blivit tjock under natten. Det tog sannolikt tid att skapa övervikten och det kommer ta tid att bli av med övervikten. Det är lika säkert som vilken naturlag som helst.

Är målet det motsatta, det vill säga att gå upp i vikt med hjälp av en ökad muskelmassa tar det tyvärr ännu längre tid. För att lägga på sig muskler kräver tung och relativt långsam styrketräning under flera månader tillsammans med ordentlig och bra mat flera gånger om dagen.

Vid viktnedgång är framför två faktorer ofta gravt missuppfattade.

För det första så kostar inte träning så mycket energi som ni tror. Ett styrketräningspass, ett riktigt tungt, enligt en tränares sätt att se det på, styrketräningspass på 60 minuter förbränner någonstans runt 300-400 kcal (inga exakta siffror). Detta motsvarar ungefär två ägg och ett äpple. Ingen gainomax. Och en banan. Och en stor middag när ni kommer hem.

Löpning är roligare när det är ur ett energiförbrukningsperspektiv. Man brukar räkna förenklat på en kcal/kilokroppsvikt/kilometer. Så väger jag 100 kilo så förbrukar jag alltså 100 kcal per kilometer löpning i normalt tempo som inte är lufs eller sprint.

För det andra underskattar man vikten av maten. Det fungerar inte att varken äta för lite eller för mycket. Att äta för mycket säger sig självt. Äter ni mer än ni förbrukar går ni upp i vikt. Men att äta för lite är ett väldigt mycket vanligare problem för människor idag. Kroppen går då ner och sparar energi genom att röra på sig mindre. Det är inte så att den går in i ”svältläge” som kanske någon hört, detta är en myt. Däremot förbrukar kroppen mycket mindre energi genom att den rör på sig mindre. Totalt sett över dagen kan kroppen då mycket väl jämna ut energibalansen och ni förbrukar lika mycket som ni äter och ni går alltså inte ner i vikt. Hänger ni med?
Så vad är då lösningen? Den är lika enkel som den är svår.

Träna ordentligt så ni blir svettiga och jättetrötta tre till fyra gånger per vecka och ät ordentlig mat tre till fyra gånger om dagen. Varje dag.

Ät vad ni vill en dag per vecka och alltså inte fredag kväll, hela lördagen och den där goda fikan på söndag för då sabbar ni 42 procent av veckan med skräp vilket inte är rimligt.

Gör detta nu direkt så skall ni se att ni har en helt annorlunda kropp lagom till juli eller ­augusti.

  • Björn Rhodin
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook